Nå tallfester vi det: Råd 5 - Spis mer fisk

Publisert: av Norges Sildesalgslag
Nasjonalt råd for ernæring har nå lagt frem forslag om 13 nye kostråd. Råd 5 har vi hørt før, men det kan ikke gjentas for ofte.  

Råd 5:

  • Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken.
  • Det anbefales at man spiser omkring 300-450 gram fisk i uken. Dette tilsvarer 2-3 middagsporsjoner i uken. Omkring halvparten av den norske befolkningen spiser mindre enn anbefalt.
  • Alternativt kan fisk som middag erstattes med tilsvarende mengde fisk som pålegg. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omkring en middagsporsjon.
  • Både mager og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk. 
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede fiskeprodukter.
 

De foreslåtte kostrådene er mer konkrete enn tidligere. En arbeidsgruppe i regi av Nasjonalt råd for ernæring har i tre år arbeidet med en grundig gjennomgang av forskningsresultater som viser sammenhenger mellom inntak av ulike matvarer og forskjellige sykdommer. Utkast til rapport er nå ferdig og sendes ut på en kommentarrunde før Nasjonalt råd for ernæring ferdigstiller den. Deretter vil Helsedirektoratet bruke den som grunnlag for å formidle kostrådene til folk flest og utvalgte grupper med spesielle kostholdsutfordringer, heter det på matportalen.no




- Rapporten beskriver grunnlaget for nasjonale kostråd som kan redusere risiko for kostrelaterte kroniske sykdommer. Det viktigste målet for kostrådene er at folk flest skal ha et godt grunnlag for å sette sammen et kosthold som kan forebygge kroniske sykdommer, sier professor Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

Les saken på matportalen.no her:

Les hele rapporten her:

Siste nytt