Norge er reisemål for tyske turister - men markedsføres mest med elgkarbonader og Tine-ost

Publisert: av Norges Sildesalgslag
– og litt sjømat. Og matjessild er et overraskende godt utgangspunkt for sushi! Se nedenfor egen link til matjestilberedning på youtube. Den enorme forbrukermessen “Grüne Woche” i Berlin, er en messe for landbruk, mat og reiseliv.
Landbruks- og matdepartementet (LMD), sammen med Innovasjon Norge står bl.a. bak den norske deltagelsen som er sterkt preget av norske landbruksprodukter (mat). Men sjømat har etter hvert også fått en plass. Norsk Sjømatsenter og Smak av Kysten har tatt et prisverdig initiativ og koordinert sjømatinnslagene takket være noen beskjedne bidrag fra næringen, den marine delen av Innovasjon Norge, Sildelaget og Hordaland fylkeskommune. De har fått mye ut av lite.

Messen besøkes i løpet av en drøy uke av mer enn ½ million mennesker (!) som bl.a. strømmer forbi den norske standen som er både godt synlig og fint utformet. En mengde nasjoner, foruten diverse europeiske provinser, er godt representert. Men sjømat er ikke så godt synlig i det enorme messeområdet som dekker et areal like stort som en middels småby.

At norsk kvalitetsmat på denne måten gis oppmerksomhet i Berlin er et flott tiltak. Men det er et tankekors at Norge som blant annet i Tyskland er mest kjent for sin sjømatkvalitet, ikke legger mer vekt på nettopp å fremheve Norge som sjømatnasjonen. Turopertører forbinder Norge med sjømat og de fleste fisketurister i Norge kommer nettopp fra Tyskland.
- Intet ondt sagt om våre pølser etc., men pølsene blir fort bare et innslag som lett forsvinner blant et grenseløst tilbud av lignende produkter fra Bayern, Bulgaria og andre steder. Innen sjømat er vi unik.
Eksportutvalget for fisk har imidlertid så langt valgt ikke å prioritere Grüne Woche som et sted hvor vi profilerer sjømatnasjonen Norge.

I år var også norsk sild til stede - til og med matjessild, sammen med andre sjømatprodukter som laks, kveite, blåskjell og bacalao.
- I Tyskland representer sild rundt 20 % av sjømatkonsumet. Og  tyskerne overraskes over at hollandsk matjessild som de kjenner godt, er NORSK sild. "Sehr international" som en besøkende kommenterte. Særlig morsomt var det at “norsk” matjessild ble tatt vel i mot av en kjent berliner sushi-restaurant med egen serverings-stand i området. På strak arm serverte sushikokken sildesushi for et begeistret publikum som interessert fulgte med da han tryllet frem sildesushi med ris, sitrongress, flak av ingefær og raspet wasabi (asiatisk pepperrot). – Og sushirestauranten ville gjerne sette sild på menyen!

Se Matjes som sushi her: ( YouTube link)


På LMDs nettside finnes og en flott en billedserie fra åpningen av messen.

Siste nytt