Sild i boks; best i test

Publisert: av Norges Sildesalgslag
Sildepålegget Kippers (varmrøkt benfri sildefilet) gikk av med seieren i Bramat.no sin test av diverse fiskepålegg. Den hadde høyste proteininnhold og høyt innhold av omega-3-fettsyrer Fiskepålegg er kanskje det sunneste pålegget du kan velge. Makrell i tomat er et sunt fiskepålegg som mange liker, men du kan gjøre enda bedre valg til brødskiva ved å velge et pålegg med høyere andel fisk. Dette meldes på hjmmesiden til bramat.no som helt på tampen av 2011 gjennomførte en test på ulike fiskepålegg.

Testen ble "vunnet " av Kippers varmrøkt benfri sildefilet fra King Oscar med Stabburets Pepermakrell i olje like bak.  Se hele testen her:

Bilde




Ifølge bramat.no er det mange av oss som ikke spiser nok fisk. Kun halvparten av den norske befolkning spiser nok fisk. Vi anbefales å spise 300-450 gram fisk i uken hvorav 200 gram bør være fet fisk. Spiser du fisk til middag 2-3 ganger i uken er du i mål.

Du kan også bytte ut et middagsmåltid med fiskepålegg. Omlag 6 påleggsporsjoner tilsvarer en middagsporsjon. De fleste fiskepålegg på boks inneholder rundt 100 gram, dette tilsvarer halvparten av mengden fet fisk du bør spise i løpet av en uke.

Fiskepålegg på boks er med andre ord en fin måte å øke inntaket av fisk på. Ved å spise pålegg av fisk  får du samtidig i deg verdifulle omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod. Disse næringsstoffer finnes det lite av i annen mat, som for eksempel kjøtt og melk. Dessuten er fisken rik på vitamin A og B-vitaminer og andre mineraler.

På bramat.no kan du være med å stemme frem din favoritt blant fiskepåleggene: Les hele saken her:

Siste nytt