Gjør fisk deg til en bedre sjakkspiller?

Publisert: av Ann-Kristin Kristoffersen

Fisk kobler hjernecellene dine bedre sammen. Koblingene gjør deg klokere og gladere.  Kanskje er det fisken som har gjort Magnus Karlsen til verdens beste sjakkspiller?

Flere studier viser at folk som spiser mye sjømat har færre depresjoner, en av de viktigste årsakene til sykefravær og uførhet i Norge. Andre studier viser at et kosthold som inneholder rikelig med marine omega 3-fettsyrer har god effekt hos unge med lærevansker.
Grunnen er at hjernen består av svært mye fett, og store deler av dette er omega 3-fettsyrene DHA og EPA.

De marine omega 3-fettsyrene gjør at hjernecellene lettere danner forbindelser til andre hjerneceller. Ettersom alle prosessene i hjernen din er elektriske impulser, vil antallet kontaktpunkter påvirke sinnet.

Hjernecellene dine utsettes for færre skadelige prosesser. Antioksidanter i sjømat sørger nemlig for at fettet i hjernen ikke oksiderer eller harskner, prosesser som fører til færre effektive kontaktpunkter.

Helsedirektoratet har 13 anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet. Her blir du oppfordret til å spise fisk til middag to-tre ganger i uka. I tillegg til de to-tre ukentlige fiskemiddagene, anbefaler Helsedirektoratet også fisk som pålegg. Det betyr at du også til frokost og lunsj kan la deg friste av karrisilda, peppermakrellen eller rekesalaten.

 

Inspirasjon og oppskrifter finner du på www.godfisk.no




Kilde: godfisk.no

Siste nytt