Fiskets gang uke 21
Varierende på nordsjøsilda, lite tobis og godt kolmulefiske i "kanten"
Det nye forskningsfartøyey - Kronprins Haakon, skal bygges i Genova, Italia. Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet, med Norsk Polarinstitutt som formell eier. Kontrakten ble undertegnet i Oslo i dag.
Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt
isgående fartøy. Havforskningsinstituttet er ansvarlig for
prosjektet og Rolls Royce Marine har tegnet det. FF Kronprins
Haakon blir et av verdens mest avanserte forskningsfartøy.
Kostnadsrammen er på ca. 1,4 milliarder kroner, eller ca. 175
millioner euro.
Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet, med Norsk Polarinstitutt som
formell eier, på vegne av den norske stat. Skipet er planlagt
levert i andre halvdel av 2016, og vil være klart for
vitenskapelige tokt i begynnelsen av 2017. UiT Norges arktiske
universitet blir største bruker av skipet.
Fincantieri er et av de største skipsbyggingskonsern i verden og
spesialiserer seg på design og bygging av komplekse skip med høyt
teknologisk utstyr, som for eksempel cruise-, handels-, marine- og
offshore fartøy.
Signeringen fant sted på Frammuseet i Oslo. Administrerende
direktør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet og
konsernkonserndirektør Angelo Fusco fra skipsverftet Fincantieri
signerte kontrakten.
Dårligere rekruttering enn forventet gjør at det forskerne holder på det foreløpige rådet som endelig råd for 2023.
Resultater fra Sjømatrådets høstkampanje på makrell i tomat viser at superproduktet fremdeles er "poppis" på brødskiva
Fiskeridirektoratet vil kjøre flere tokt til havs og langs kysten for å få opp tapte fiskeredskaper.
Tobisfisket godt bak fjoråret og en del kolmule fra færøyske båter denne uken
Sildelaget ønsker alle en riktig fin nasjonaldag
Informasjon vedrørende årets påmelding i fisket etter makrell for kystfartøy finner du her