Fiskeri under Arendalsuken
Tirsdag 16 august blir det flere innlegg og debatter om fiskerinæringen under Arendalsuken. Det vil bli live strømming av arrangementet
Nå kjøper polske forbrukere en kvart million sildeprodukter hver måned, merket med Norge-logoen som forteller om råvarens opphav.
Seco er navnet på Polens nest største sildeprodusent. Fra
november vil Seco gjøre det norske opphavet for sine viktigste
produkter tydelig. Det gjør de ved hjelp av Norge-logoen. Det betyr
at polske forbrukere vil kjøpe 250 000 merkede produkter hver måned
merket på denne måten, og det er de mest populære produktene Seco
nå plasserer Norge-logoen på.
Samtidig fremmer Seco det norske opphavet og samarbeidet med
Norges sjømatråd i en felles plakatkampanje i største og viktigste
polske byene. I tillegg promoterer Seco de merkede produktene
gjennom flygeblad i de ulike kjedene.
- Vi ser på dette samarbeidet som en mulighet til å tydeliggjøre
sammenhengen mellom en kvalitetsråvare fra Norge og et
kvalitetsprodukt fra Polen, sier markedsdirektøren i Seco, Joanna
Szymczak.
I Polen er den norske logoen etter hvert blitt godt kjent. Nå
oppgir flere enn hver tredje polske forbrukere at de kjenner den
igjen. Fiskeriutsendingen for Polen, Kristin Pettersen, ser på
samarbeidet med Seco som et viktig tegn på at opphav nå begynner å
bety noe for polske sildeprodusenter.
- Når Polens nest største produsent gjør dette, ser jeg for meg at
flere av de mindre produsentene vil følge etter, sier Pettersen til
Norges Sjømatråd på nett.
Kilde: Norges Sjømatråd
Aktiviteten tar seg opp.
Eros og Vendla avslutter prets makrelltok i Tromsø 5 august
Rundskriv 18/22 fra Sildelaget informerer nærmere om regelverk ved tilleggsinnmeldinger i pelagisk fiske
En fersk undersøkelse fra Sjømatrådet viser at 35 prosent av barn og unge spiser fisk sjeldnere enn én gang i uken.
De siste to årene har norske fiskere ikke hatt fri tilgang til å fiske nordsjøsild i britisk sone. Dette har ført til en tidligere start på fangstsesongen med mye små sild av lavere kvalitet. Med en stor makrellkvote og manglende tilgang til å fiske i britisk sone, startet også årets makrellfiske tidlig.
Etter et rekordsterkt første halvår, følger juli som den beste juli-måneden for norsk sjømateksport. Norge eksporterte sjømat for 11,6 milliarder kroner i juli.