Norsk sild viktig for polske forbrukere

Publisert: av Ann-Kristin Kristoffersen

Nå kjøper polske forbrukere en kvart million sildeprodukter hver måned, merket med Norge-logoen som forteller om råvarens opphav.

Seco er navnet på Polens nest største sildeprodusent. Fra november vil Seco gjøre det norske opphavet for sine viktigste produkter tydelig. Det gjør de ved hjelp av Norge-logoen. Det betyr at polske forbrukere vil kjøpe 250 000 merkede produkter hver måned merket på denne måten, og det er de mest populære produktene Seco nå plasserer Norge-logoen på.

Samtidig fremmer Seco det norske opphavet og samarbeidet med Norges sjømatråd i en felles plakatkampanje i største og viktigste polske byene. I tillegg promoterer Seco de merkede produktene gjennom flygeblad i de ulike kjedene.

- Vi ser på dette samarbeidet som en mulighet til å tydeliggjøre sammenhengen mellom en kvalitetsråvare fra Norge og et kvalitetsprodukt fra Polen, sier markedsdirektøren i Seco, Joanna Szymczak.

I Polen er den norske logoen etter hvert blitt godt kjent. Nå oppgir flere enn hver tredje polske forbrukere at de kjenner den igjen. Fiskeriutsendingen for Polen, Kristin Pettersen, ser på samarbeidet med Seco som et viktig tegn på at opphav nå begynner å bety noe for polske sildeprodusenter.

- Når Polens nest største produsent gjør dette, ser jeg for meg at flere av de mindre produsentene vil følge etter, sier Pettersen til Norges Sjømatråd på nett.



Kilde: Norges Sjømatråd

Siste nytt