Oppdatering av nettsiden
Neste uke publiserer vi en oppdatert versjon av nettsiden vår.
Russiske konsumenter vil ha norsk sild og laks. Både sild og laks har en solid posisjon i Russland. Utgangspunktet er derfor bra for høstkampanjen «Family Dinner».
Både sild og laks har en solid posisjon i Russland.
Utgangspunktet er derfor bra. I markedet er utfordringene ulik:
Lakseforbruket avhenger mye av pris, mens sild er en klassiker der
det kan være krevende å nå unge konsumenter. For begge gjelder at
vi må være tett på den som gjør innkjøp og handler mat, sier Norges
sjømatråds fiskeriutsending Ingrid Dahl Skarstein i Russland.
Kokkemøte med god respons
Sjømatrådet møter nettopp disse utfordringene med
høstkampanjen «Family Dinner». Starten på kampanjen var en master
class i Moskva, der om lag 20 russiske journalister deltok. De
aller fleste fra typiske kvinnemagasin. De norske kokkene Stig
Fagerholt og Tommy Raanti, fra Gastronomisk Institutt, var invitert
for å inspirere.
- De lagde retter av norsk sjømat mens journalistene så på. De
delte også oppskrifter og kunnskap om norsk sjømat. Effekten var
god. I Russland er det viktig å nå kvinnene. Det er oftest de som
definerer matinnkjøp og også lager maten, sier Dahl
Skarstein.
Tommy Raanti synes de fikk god respons.
- Vi møtte veldig interesserte deltakere, som ga god respons. Norsk
sjømat har uten tvil en sterk posisjon i Russland, sier Raanti.
Sjømatrådet løfter silda
Høstkampanjen henvender seg også til konsumenter gjennom
annonser i aviser og magasiner. I dagligvare som satser på sjømat
har Sjømatrådet stand, der kokker deler smaksprøver,
inspirasjon og oppskrifter.
- Norsk laks har en veldig sterk posisjon i Russland, og sushi har
gjort den enda sterkere. Mange utfordrer oss, men ved å være
tydelig tilstede hos konsumenten når vi frem med våre budskap. Også
russerne vektlegger elementer som renhet og matsikkerhet, det gir
den norske laksen, sier Skarstein.
For norsk sild er det avgjørende at den er lett tilgjengelig.
- Sild er fortsatt snack eller forrett i Russland. Av den grunn er
den mer et impulskjøp for mange, særlig menn, og da blir både
tilgjengelighet og synlighet viktig. Her bidrar Norges sjømatråd,
sier Ingrid Dahl Skarstein.
Kilde; Norges Sjømatråd
Norge og de andre EFTA-landene er enige med India om en handelsavtale
Meget god loddeuke i nord, og færre båter på kolmula.
Delkvoteenheten i EU-sonen for fartøy med kolmuletråltillatelse i fisket etter kolmule økes fra 3 286 til 3 624 tonn
Norge får fiske 386,4 tonn makrellstørje i 2024, som tilsvarer fjorårets kvotenivå.
6.mars er «Fiskens dag» og dette ble markert hos God Morgen Norge i dag.
Fiskeridirektoratet har tildelt rekrutteringskvotebonus for 2024 til seks nye unge fiskere, tre kvinner og tre menn.