Sild og laks på russisk høstmeny

Publisert: av Ann-Kristin Kristoffersen

Russiske konsumenter vil ha norsk sild og laks.  Både sild og laks har en solid posisjon i Russland. Utgangspunktet er derfor bra for høstkampanjen «Family Dinner».

Både sild og laks har en solid posisjon i Russland. Utgangspunktet er derfor bra. I markedet er utfordringene ulik: Lakseforbruket avhenger mye av pris, mens sild er en klassiker der det kan være krevende å nå unge konsumenter. For begge gjelder at vi må være tett på den som gjør innkjøp og handler mat, sier Norges sjømatråds fiskeriutsending Ingrid Dahl Skarstein i Russland.


Kokkemøte med god respons

Sjømatrådet møter nettopp disse utfordringene med høstkampanjen «Family Dinner». Starten på kampanjen var en master class i Moskva, der om lag 20 russiske journalister deltok. De aller fleste fra typiske kvinnemagasin. De norske kokkene Stig Fagerholt og Tommy Raanti, fra Gastronomisk Institutt, var invitert for å inspirere.

- De lagde retter av norsk sjømat mens journalistene så på. De delte også oppskrifter og kunnskap om norsk sjømat. Effekten var god. I Russland er det viktig å nå kvinnene. Det er oftest de som definerer matinnkjøp og også lager maten, sier Dahl Skarstein.

Tommy Raanti synes de fikk god respons.
- Vi møtte veldig interesserte deltakere, som ga god respons. Norsk sjømat har uten tvil en sterk posisjon i Russland, sier Raanti.



Sjømatrådet løfter silda


Høstkampanjen henvender seg også til konsumenter gjennom annonser i aviser og magasiner. I dagligvare som satser på sjømat har Sjømatrådet stand, der kokker deler smaksprøver,  inspirasjon og oppskrifter.
- Norsk laks har en veldig sterk posisjon i Russland, og sushi har gjort den enda sterkere. Mange utfordrer oss, men ved å være tydelig tilstede hos konsumenten når vi frem med våre budskap. Også russerne vektlegger elementer som renhet og matsikkerhet, det gir den norske laksen, sier Skarstein.

For norsk sild er det avgjørende at den er lett tilgjengelig.
- Sild er fortsatt snack eller forrett i Russland. Av den grunn er den mer et impulskjøp for mange, særlig menn, og da blir både tilgjengelighet og synlighet viktig. Her bidrar Norges sjømatråd, sier Ingrid Dahl Skarstein.







Kilde; Norges Sjømatråd

Siste nytt