Forteller hvorfor de selger norsk sild

Publisert: av Ann-Kristin Kristoffersen

Friesenkrone er en av de store leverandørene av sild til restauranter og hotellkjeder i Tyskland. Nå legger de de en brosjyre sammen med hvert produkt som forteller om det norske opphavet og om foredlingen.

Hvert år bearbeider Friesenkrone 6000 tonn norsk sild. Det gjør dem til en av de store leverandørene av sild til restauranter og hotellkjeder i Tyskland. De rundt 250 000 produktene som forlater Friesenkrone er tydelig merket med den norske opphavslogoen. I tillegg følger en brosjyre som forteller om det norske opphavet og om foredlingen av silda gjennom Friesenkrone. Ideen er at det beste fra to land skal forenes til et perfekt kvalitetsprodukt.

Opphavet har betydning

Når Friesenkrone gjør det norske opphavet enda tydeligere, er begrunnelsen enkel: Sild er ikke bare sild for produsentene. Leverandørnasjon spiller også en rolle.

- For kunder som legger vekt på bærekraft og korrekt produkthåndtering i alle ledd, er Norge et klart valg for oss. Vi i Friesenkrone, som legger vekt på dette og som fremfor alt ønsker kvalitet, ser på Norge som den perfekte partneren, sier innkjøpssjef Marianne Steuber om hvorfor de kun kjøper fra Norge og har inngått et samarbeid med Norges sjømatråd.

Norge eksporterte sild for 368 millioner kroner til Tyskland i 2013, og landet er vårt tredje viktigste sildemarked og største marked for fryst filet. 



Kilde; Norges Sjømatråd

Siste nytt