Tror Asia blir et viktig marked for norsk sjømat

Publisert: av Ann-Kristin Kristoffersen

-  EU vil nok fortsatt være vårt viktigste marked for norsk sjømat.  Men jeg tror vi vil se vekst i Asia og særlig i sør-øst Asia i årene framover.  Det sa administrerende direktør i Norges Sjømatråd Terje Martinussen under Årstallskonferansen i Tromsø mandag.

Martinussen peker på at nye markedet for både torsk og pelagisk fisk er viktig, og spår at Asia kan bli sentralt i utviklingen av nye markeder i årene framover.

I tillegg er Norge som marked en av de trendene vi har størst tro på, sa Martinussen. 

 

Norge er blant de 3 -4 største markedene for sjømat.  Her har vi markedsført norsk sjømat mer aktivt de siste årene.  Dette har gitt resultater blant annet gjennom aktiv satsning på produktutvikling.  En god vekst både i verdi og volum på dagligvarehandelen i Norge gjør at vi må satse videre på produktutvikling også i tiden framover, sa Martinussen på dagens konferanse.

 

Norges Sjømatråd investerte 46 millioner kroner på markedsføring i det norske markedet i 2013.

Siste nytt