Prisinfo på vår app
Manglende prisinfo på appen for Iphone brukere
Fiskerihavner er viktig i den lokale næringsutviklingen. Regjeringen vurderer derfor å overføre ansvaret for fiskerihavner fra staten til kommunene. Dermed kan beslutningene tas der de får virkning.
Dette skriver Nærings- og fiskeridepartementet:
Nærings- og fiskeridepartementet vil da kunne få ansvaret for forvaltning og etablering av en eventuell tilskuddsordning. I dag ligger eierskapet til havnene i kommunene, men ansvaret for utbygging og vedlikehold ligger hos Kystverket.
-Fiskerihavner er mange steder viktig infrastruktur for sjømatnæringen. Derfor vurderer vi å endre innretningen på virkemiddelbruken og forvaltningsansvaret. At Nærings- og fiskeridepartementet vil kunne få ansvaret, betyr at fiskerihavner løftes ut av transportpolitikken og forvaltes som en del av næringspolitikken. Det vil gi oss et bedre grunnlag for å kunne se den samlede fiskeripolitikken i sammenheng, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker.
Fiskerihavner er en gammel ordning som har eksistert siden 1842. Formålet er å tilrettelegge havneinfrastruktur for å dekke fiskerinæringens behov. Totalt har staten investert i mer enn 750 havner. Et betydelig antall av disse har ikke lenger noe fiskeriaktivitet og det pågår nå et arbeid for å identifisere dette nærmere.
Tobissesongen avsluttet i uken
Kronikk: Norsk Villfisk mener vi ta vare på det som har skapt suksess i villfisknæringen og sammen se på hva vi kan endre for å vokse videre
Loven skal bygge på naturmangfoldsloven og gjøre det mulig å verne havområder 200nm fra land
Sildelaget har skiftet leverandør for kredittforsikringen fra Atradius til Allianze Trade (tidligere Euler Hermes) fra 1. juni 2022
Norges Fiskarlag ser svært positivt på at myndighetene nå har godtatt forslaget om en kvotesamarbeidsordning for de minste båtene i pelagisk sektor
Fra 1. juli 2022 og inntil videre gjelder følgende avgift til Norges Sildesalgslag: