Westcon og Rolls Royce bygger norsk fiskebåt

Publisert: av Line Dale Nilsson

Westcon Yards skal stå for byggingen og Rolls-Royce leverer design og skipsutstyr til den nye fiskebåten

Dette skriver Sysla.

Den 75 meter langer snurperen skal bli neste generasjons fiskefartøy for Gunnar Langva AS.

– Vi har vurdert å bygge en ny snurper en god stund, og besluttet å samarbeide med Westcon og Rolls-Royce basert på det gode samarbeidet på eksisterende båt, sier reder Gunnar Longva i en pressemelding.

Mer enn offshore

Sammen med Bjarne Longva eier han Ålesundrederiet Gunnar Langva AS.

Fiskebåten skal bygges på Westcons verft i Ølen. Teknisk leder Endre Matre i Westcon Yards er svært glad for kontrakten.

– Dette er veldig kjekt for oss. Fiskeri har alltid vært viktig for Westcon. Dette blir båt nummer to til en kunde som har bygget hos oss før, og det er ekstra kjekt at de vi har bygget for tidligere kommer tilbake, sier han til Sysla.

Westcon Yards har som strategi å bygge ytterligere aktivitet utover offshoremarkedet, og verftet er fornøyd med at de gjennom denne kontrakten viser at de fortsatt er konkurransedyktig innen bygging av fiskebåter.

– Kjærkomment

Verftet har for tiden en annen fiskebåt under bygging også det til en tidligere kunde.

– Det føler vi selv er en tillitserklæring, og et stort ansvar med å levere en kvalitetsbåt, slik at de kommer tilbake en annen gang.

 Westcon har som mange andre vært rammet av offshorenedturen.

– Kan fiskebåtkontraktene veie opp for offshorenedgangen?

– Det er i alle fall kjærkomment. Det veier ikke opp for, men alle ordrer er viktige for verftene i disse tider.

Klar i 2019

Designet på nye «Gunnar Langva» blir av typen Rolls-Royce NVC 353, og utstyrspakken inkluderer en Bergen B33:45 dieselmotor, sammen med Promas integrert ror og propell. Rolls-Royce skal også levere hydrauliske vinsjer.

Nye Gunnar Langva får en RSW lastekapasitet på 2250 kubikk, og 13 en-manns lugarer. Båten skal hovedsakelig fiske i Nordsjøen og det nordlige Atlanterhavet. Fangsten er sild, makrell, lodde og kolmule. Skipet skal være klart til levering fra verftet i midten av 2019.

Partene ønsker ikke å oppgi avtalens verdi.

Siste nytt