Over 12,7 milliarder for Råfisklaget
Torsk er den store bidragsyteren til nok et høyt omsetningsår for Råfisklaget
Liegruppens LNG-hybrid vant innovasjonsprisen under Nor-Fishing
Årets innovasjonspris går til Liegruppen Salt Ship Design på Sotra for å ha kontrahert den første LNG-strøm-hybriden blant havgående fiskefartøy.
Båten skal erstatte Liegruppens fartøy «Libas», som ble solgt til Island i 2016. Navnet blir med videre når den nye båten leveres i første kvartal 2020 melder fiskebat.no.
Ifølge Liegruppen blir dette det første fiskefartøyet med hovedmotor som driftes 95 prosent på nedkjølt naturgass.
Fiskebåten blir også det første kommersielle fartøyet med en nyutviklet, strømproduserende stabilisatortank om bord.
Produserer strøm
Selskapet har agenturet på den strømproduserende stabilisatortanken fra det franske selskapet GEPS Techno.
Som andre stabilisatortanker er denne fylt med vann. Det som er nytt, er at det er en turbin i hver ende av tanken som produserer strøm.
- Når skipet ruller fra side til side, flytter vannet seg. Et sneglehusformet kammer i hver ende av tanken gjør at vannet holdes igjen. Dette fører til at vannet er i motsatt ende av den veien skipet krenger. På den måten stabiliseres skipet. I det sneglehusformede kammeret dannes en spiralstrøm, som igjen får turbinene og generatorene til å rotere. På denne måten har man en stillegående stabilisatortank, som samtidig produserer strøm, sier Nyquist til fiskeribladet.
De to turbinene som skal om bord på «Libas» har hver en kapasitet på 30 kW. Strømmen som produseres, går blant annet til belysning om bord.
Nye «Libas» blir 86 meter langt og 17,80 meter bred. Skipet blir utrustet som snurper, og for både singel- og dobbelttrål. Salt Ship Design har utviklet fartøyet.
Flere kommer
Flere havgående fartøy er under bygging, der det blir tatt i bruk hybridteknologi i forskjellige varianter. Det vanligste er kombinasjoner av diesel og strøm, der batteriene ofte fungerer som avlasting av hovedmaskineri. Havfiskeflåten er offensiv med tanke på å ta i bruk ny teknologi som reduserer utslippene av klimagasser.
Fra år 2020 må fiskeflåten betale full CO2-avgift, men samtidig er det innført en kompensasjonsordning.
Dette er antallet hvaler i Nordøst-Atlanteren i følge forskernes opptelling-prosjekt fra 2014-2018
Uvær og is hindret første leteøkt i 2021
-Vi må tenke helt nytt når det gjelder fiskerikontoll, sier fiskeriminister Ingebrigsten
Fiskeri- og sjømatministeren innfører krav om sikker sporing og fangstrapportering fra alle fiskebåter
Fiskere får forlenget gyldigheten av sine sikkerhetssertifikater med bakgrunn i den pågående pandemien