1000 tonn makrell på vei til lands
Seks fartøy meldte i går og idag tidlig inn like over 1000 makrell fra rute 3405 på grensen til Smutthavet
Innen 1.januar 2019 må fartøy med største lengde fra 8 til 10,67m sertifiseres for å drive fiske etter denne datoen.
Kystmagasinet skriver at en rekke fartøyeiere har vært tidlig ute og har fått fartøyinstruks på plass, men de registerer også at en del er sent ute og kan risikere driftsavbrudd etter nyttår.
De som skal sertifiseres i denne omgang er alle fiskefartøy fra 8 til 10,67 meter bygget før 1992, som skal ha fartsområde kystfiske. Det samme gjelder alle fartøy i denne størrelsesgruppen bygget i perioden fra 1983 til utgangen av 1991 og som skal operere i fartsområde fjordfiske.
Fiskefartøy bygget før 1983, og som skal sertifiseres for fartsområde fjordfiske, har frist for sertifisering 1.1.2020 (byggeår 1970 til og med 1982) eller 1.1.2021 (bygget før 1970).
Se tabell og veileder for registrering her:
Kontrollen av fartøy skal gjennomføres av godkjente fortak, liste finnes her:
Les hele saken på kystmagasinet.no
En fersk undersøkelse fra Sjømatrådet viser at 35 prosent av barn og unge spiser fisk sjeldnere enn én gang i uken.
De siste to årene har norske fiskere ikke hatt fri tilgang til å fiske nordsjøsild i britisk sone. Dette har ført til en tidligere start på fangstsesongen med mye små sild av lavere kvalitet. Med en stor makrellkvote og manglende tilgang til å fiske i britisk sone, startet også årets makrellfiske tidlig.
Etter et rekordsterkt første halvår, følger juli som den beste juli-måneden for norsk sjømateksport. Norge eksporterte sjømat for 11,6 milliarder kroner i juli.
Kveldsauksjoner på konsum går til høsttid fra og med onsdag 03.08.
Fra 1. august 2022 gjelder følgende minstepriser for NVG-sild til konsum
I løpet av høsten 2022 skal det holdes valg til nytt årsmøtet i Sildelaget, for å delta må du være registert i medlemsregsiteret til Sildelaget