Sjømat er trendy - hvorfor faller konsumet?

Publisert: av Camilla Klævold

Arendalsuka: Norges Sjømatråd kokkelerte med Vegard Harm (kjendisblogger) for å nå ut til yngre grupper

På vegne av sjømatnæringen har Norges Sjømatråd utarbeidet tre ulike arrangement med debatter, kokkelering og med skråblikk fra kjendisblogger Vegard Harm. Målet er å få flere unge til å spise mer fisk.

- Vi må nå ut til yngre grupper, og da er det viktig å bruke de rette kanalene for å nå ut. Vergard Harm er en blogger som har mange unge følgere, sier Renate Larsen, adm.dir. i Norges Sjømatråd til fiskebat.no

De vel 100 som møtte opp til arrangementet fikk se Harms video hvor han forsøkte å lage fisketaco hjemme på kjøkkenet. Flere titall unge jenter hadde åpenbart fått med seg at rikskjendisen var tilstede og stod å trippet utenfor teltet til Dagens Næringsliv i håp om å få en "selfie" med kjendisen.

– Stilen og formatet er uvant, men jeg humrer jo godt underveis og kjøper det som lun humor. Og så er det jo stilig å se at Vegard Harm drar mye oppmerksomhet. Vi kan jo ikke være lei oss for det, sier lederen i Fiskarlaget.

Dette var tirsdagens program:

Sjømat er trendy - så hvorfor faller konsumet?

Norges sjømatråd inviterer til diskusjon - hva skal til for å få de unge til å spise sjømat, ikke av plikt, men av glede?

-   Debatten ble ledet av Andreas Wahl

Øvrige deltakere:

-   Vegard Harm, influencer
-   Renate Larsen, administrerende direktør, Norges sjømatråd
-   Gunnar Hvarnes, Bocuse d'Or-medaljør og kokk
-   Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging, Helsedirektoratet
-   Camilla Beck Sætre, kommunukasjonsdirektør, Insula
-   Linn Elise Bjerkeli, kategorisjef ferskfisk, NorgesGruppen ASA



Siste nytt