Har fisket kystbrisling i snart 30 år

Publisert: av Camilla Klævold

- Det siste jeg sa til far min var at jeg skulle drive båten videre - så sønnen min får vel overta etter meg

Tommy Engdal har blitt dratt med på sjøen i lag med brødrene siden han knapt kunne gå. I 1990 fisket han kystbrisling som mannskap i Sognefjorden for første gang.

Bare tre år seinere kjøpte han sammen med de to brødrene sine og faren, fartøyet Vårbud.

- Vi har vel bygd om hele båten siden den gang. Tatt litt og litt ettersom behovet har meldt seg. Båten i seg selv er fra 1964, så det har vært en del utskiftninger.

Det er altså en oppgradert Vårbud man kan skimte på fjordene inne i Sogn idet kystbrisling-sesongen pågår.

- Faren min nektet å selge båten, så det var vel det siste jeg sa til han «at jeg skulle drive båten videre.»

Tidene forandrer seg
Som båten, har kystbrislingsfisket også endret seg opp gjennom årene, og det blir fort en ensom affære.

- Jeg husker godt de første årene inne i Sognefjorden, da lå vi vel en 30-40 båter utpå fjorden her og fisket. Man hadde alltid noen å prate med. Nå er vi bare to båter som holder på.

Lite tilgjengelighet har også gjort at Engdal har flyttet på seg. Han er nå bosatt i Finnmark og fisker blant annet sei og hyse resten av året. Men han gir gjerne ikke helt slipp på kystbrislingsfisket enda.

- Det er jo litt spenning med det, men det er trasig med alle utfordringene.

Ok sesong
Engdal beskriver årets sesong som ok, de ble jo blant annet sterkt preget av vannmassene som flommet nedover i Sognefjorden tidligere i høst.

- Hosøybuen kom ikke i gang igjen etterpå ettersom nota ikke er dyp nok. Det har jeg slitt litt med selv også.

Men det største problemet til Engdal er brønnbåtene og tilgjengeligheten.

- Jeg kunne lett ha fisket det dobbelte om det var brønnbåter tilgjengelig når fisken var her.

Sesongen endte på rundt 240 tonn for Engdal, og selv om framtiden er usikker, virker det ikke som Engdal er helt klar for å gi seg enda.

- Sønnen får vel overta båten når jeg gir meg!

Siste nytt