Dette skal prioriteres i fiskerikontroll i 2018

Publisert: av Roar Bjånesøy

Fiskeridirektoratet, Kystvakten og salgslagene har i samarbeid utarbeidet nasjonal strategisk risikovurdering for kontroll av fiskeriene i 2018.

Følgende hovedområder er pekt ut:

  1. brudd på ilandføringsplikten
  2. identifisering av fangst om bord
  3. uregistrerte, feilregistrerte og ulovlige landinger
  4. forskrift om landings- og sluttseddel (landingsforskriften)
  5. brudd på deltakerlovens bestemmelser om bostedskrav og føring av fangst



Operasjonaliserer risikovurderingene

De tre kontrollorganene utarbeider hvert år en vurdering av risiko på overordnet nivå; en oversikt over de områdene der vi mener det er størst risiko for lovbrudd i fiskerinæringen.

Risikovurderingen trekker opp hovedlinjene og skal sikre at det er sammenheng mellom ansvar og utøvelse av kontroll i Fiskeridirektoratet, Kystvakten og salgslagene.
— En risikobasert kontroll er avgjørende for å sikre riktig ressursbruk og valg av riktig strategi for å hindre lovbrudd. I år har vi skilt de konkrete risikovurderingene ut i en egen tabell der de operasjonaliseres, samtidig som farekildene utdypes og tiltak for håndtering av risikoen beskrives, sier fiskeridirektør Liv Holmefjord.


Satsing på analyse og etterfølgende kontroll

Fiskeridirektoratet styrker satsingen på analyse og etterfølgende kontroll, blant annet gjennom «Forprosjekt Analyse» og opprettelsen av et nytt tilsyns- og kontrollsystem, SAGA. I
tillegg er det opprettet to grupper som skal jobbe med operativ etterfølgende kontroll mot pelagisk sektor og hvitfisksektoren.

— Gruppene skal jobbe på tvers av regionene for å avdekke uregistrert fisk og svart omsetning gjennom verdikjeden, sier Holmefjord, og legger til at gruppene også skal samarbeide med andre etater gjennom hele prosessen.


Erfaringer fra 2017

Fjorårets ressurskontroll avdekket manglende etterlevelse av ilandføringsplikten, mangelfull fangstidentifikasjon, svart omsetning og brudd på kravene til bruk av ERS og kystfiskeappen.

— Det er fortsatt et problem at enkelte aktører i næringen ikke registrerer korrekte opplysninger på sluttseddelen, sier leder for kontrollseksjonen i Ressursavdelingen, Thord Monsen. Han legger til:
— Vi brukte betydelige ressurser på å følge opp innføringen av kravene til vekter og journal i 2017, og ser en positiv utvikling på dette området.

Siste nytt