Prisinfo på vår app
Manglende prisinfo på appen for Iphone brukere
Sjømatrådet vant nylig en gjev pris for sin reklame for makrelltaco i Japan - hvor makrellen trender som aldri før
Reklamen for makrelltaco var ett av bidragene som falt spesielt godt i smak hos juryen.
«Outstanding Performance Award», heter prisen som hvert år deles ut under Fuji Sankei Group Advertising Awards. Dette er en prestisjetung prisutdeling i Japans mediebransje der Sjømatrådet i år står på pallen sammen med store navn som Panasonic, Toyota og Coca-Cola.
- Dette er kjempegøy, og viser at våre reklamer blir lagt merke til og settes pris på i det japanske markedet, sier Gunvar L. Wie som er Sjømatrådets fiskeriutsending i Japan.
I Japan kjører Norges sjømatråd kontinuerlige kampanjer både for norsk makrell og laks.
Den prisvinnende kampanjen gikk både digitalt, i magasiner og butikker våren 2019.
Ny vri på tacoen
Tacoen er i ferd med å få innpass også hos japanerne. En av av de prisvinnende videoene viser hvordan man kan bytte ut kjøttdeigen med lekker, norsk lettsaltet makrell. Makrell er en svært populær fiskeart i Japan. Makrellkonsumet er stadig økende, og makrell er den fisken flest japanere sier de ønsker å spise mer av.
- En fersk undersøkelse Sjømatrådet har utført viser at over 30 prosent sier de gjerne vil spise makrell enda oftere, forteller Gunvar L. Wie.
Den høythengende prisen inkluderer summen av hele den norske sjømatkampanjen som ble kjørt i fjor vår, både for makrell og for laks. Prisen begrunnes blant annet med at Sjømatrådets kampanje skiller seg ut fra andre matreklamer, presenteres på en helhetlig måte og har en god miks mellom digital-, magasin- og butikkreklame som gir forsterkende effekt.
Satser mer digitalt
Koronapandemien har ført til at reklame på internett er stadig mer relevant, og etterspørselen etter smakfulle og næringsrike oppskrifter har skutt i været. Det gjør at Sjømatrådet nå dreier reklamesatsingen enda mer over mot digitale flater.
- De digitale videoene med laks og makrell fra fjorårets kampanje går fortsatt på nettet, og viser hvordan man kan lage norsk sjømat på en enkel, sunn og god måte. I tillegg jobber vi med flere nye digitale aktiviteter som i større grad fokuserer på hvordan man kan tilberede og spise næringsrik og smakfull norsk makrell hjemme, opplyser Wie.
Samtidig er det først og fremst i dagligvarehandelen makrellen selges. Det betyr at trykket på markedsføringen fortsatt skal holdes oppe i matbutikker over hele Japan.
Trendy makrell
Det er ingen tilfeldighet at nettopp makrellen ble valgt ut som kjøttdeigerstatning i reklame-videoen som bidro til den høythengende prisen. Mens vi her hjemme stadig spiser mindre makrell, økte makrellkonsumet i Japan med 17 prosent mellom 2017 og 2019. Helsefokus og nye fastfoodprodukter av makrell knyttes til det stigende konsumet.
- Makrell er rett og slett trendy i Japan, og japanerne setter spesielt stor pris på den norske fordi den er stor og har et fettinnhold som gjør den ekstra næringsrik, noe japanerne er spesielt opptatt av. Spisesteder med makrell på menyen dukker opp som paddehatter. I tillegg har en rekke kaféer, restauranter og streetfood-boder begynt å server takeaway- og lunsjmakrell i form av sandwicher eller taiwanske «gua boa»-varianter. Til og med på 7-Eleven stikker folk innom for å få seg et raskt måltid av sunn, ferdigmarinert makrell.
- Det er derfor viktig at vi er mest mulig til stede med reklame i relevante flater og sørger for at makrellen japanerne spiser er norsk, sier Sjømatrådets fiskeriutsending Gunvar L. Wie.
Tobissesongen avsluttet i uken
Kronikk: Norsk Villfisk mener vi ta vare på det som har skapt suksess i villfisknæringen og sammen se på hva vi kan endre for å vokse videre
Loven skal bygge på naturmangfoldsloven og gjøre det mulig å verne havområder 200nm fra land
Sildelaget har skiftet leverandør for kredittforsikringen fra Atradius til Allianze Trade (tidligere Euler Hermes) fra 1. juni 2022
Norges Fiskarlag ser svært positivt på at myndighetene nå har godtatt forslaget om en kvotesamarbeidsordning for de minste båtene i pelagisk sektor
Fra 1. juli 2022 og inntil videre gjelder følgende avgift til Norges Sildesalgslag: