30 g sild er nok!

Publisert: av Camilla Klævold

I de mørke vintermånedene blir det fort mangel på vitamin D i kroppen, heldigvis kan kun 30g sild om dagen løse problemet

Makrell og laks er også gode kilder til vitaminet som man om sommeren gjerne får fra sollys. Den viktigste rollen til vitamin D er å sørge for at det tas opp nok kalsium i kroppen. Kalsium blir lagret i skjelettet, og dersom det blir for lite av kalsium i blodet henter kroppen dette fra skjelettet.

Alvorlig mangel på vitamin D kan føre til rakitt hos barn og osteomalasi, en skjelettsykdom, hos voksne.

Bedre rustet mot sykdom
Lisbeth Dahl, ernæringsforsker ved Havforsknigsinstituttet, understreker at det er viktig å få i seg nok av det såkalte solskinnsvitaminet.

– Generelt sett kan vi si at det å ha en god status av alle viktige vitaminer og mineraler gjør oss bedre rustet mot all slags sykdommer, sier hun til HI.

En dansk studie har vist at vitamin D er veldig viktig for å aktivere T-cellene i immunforsvaret vårt, som har en avgjørende rolle i bekjempe virus og bakterier. De fant at T-cellene ikke kan virke uten D-vitaminer.

– God ernæringsstatus er et bra utgangspunkt for at kroppen din skal fungere best mulig, inkludert immunforsvaret vårt, sier Dahl.

30 gram med sild
De beste kildene til vitamin D er sollys, feit fisk og tran. I tillegg er det også tilsatt vitamin D i margarin, smør og i andre meieri- og melkeprodukter. Med så få kilder er det for mange vanskelig å få nok vitamin D fra kosten.

I sommerhalvåret kan kroppen lage vitamin D i huden ved hjelp av sollys, men om vinteren er ikke solen sterk nok til dette. Derfor er kostholdet avgjørende for vitamin D-nivåene våre om vinteren.

– Her er fisk i en særklasse. Det er ingen andre matvarer som har så mye vitamin D som fisk, sier Dahl.

– Kun 30 gram sild om dagen dekker dagsbehovet vårt. Hvis vi hadde spist sild på brødskiven hver dag ville dette vært nok, for å sette det på spissen, sier Dahl.

Les hele saken på HI:

Siste nytt