All time high for norsk sjømat

Publisert: av Camilla Klævold

Eksportverdien av norsk sjømat har aldri vært høyere i et første halvår enn i 2021

I årets seks første måneder eksporterte Norge sjømat for 53,7 milliarder kroner. Det er en verdivekst på litt over 1 prosent, eller 646 millioner kroner, målt mot første halvår i fjor.

- Til tross for en styrket norsk krone og at markedene fortsatt er preget av koronapandemien, er årets første halvår det beste noensinne for sjømateksporten målt i verdi. Sterk etterspørsel etter sunn, trygg og bærekraftig norsk sjømat er den viktigste årsaken til at vi opplever nok en eksportrekord, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen.

Norsk sjømat er ettertraktet
- Dette er fantastiske nyheter for sjømateksporten. Ikke bare er vi langt foran det gode halvåret i 2019, dette er også tidenes beste halvår for sjømateksporten så langt. Selv ikke en verdensomspennende pandemi har satt en stopper for at det eksporteres mer sjømat fra Norge.

Det bør vi være stolte av. Men det kommer ikke av seg selv. Hovedforklaringen er at vi har en tilpasningsdyktig næring med flinke folk i alle ledd. Norsk sjømat er ettertraktet i utemarkedene og jeg har stor tro på at det vil komme enda flere muligheter for næringen når samfunnet åpner opp igjen for fullt, sier fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen.

Vekst i restaurantbesøkene
I koronapandemien har hjemmekonsumet av sjømat økt. Når restaurantene åpner igjen, kan det gi et ytterligere løft for sjømaten.

- I de markedene som gjenåpner ser vi en kraftig vekst i restaurantbesøkene, på et betydelig høyere nivå enn før pandemien. Det gjør oss optimistiske med tanke på fremtiden, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen.

Sør-Korea øker mest
Det er eksporten til Sør-Korea som har hatt størst verdivekst i første halvår. Totalt er det en økning på 358 millioner kroner, til 1,9 milliarder kroner. Laks, makrell og kongekrabbe er de artene som har økt mest i dette markedet.

- Sør-Korea er et spennende vekstmarked og omfavner norsk sjømat som aldri før. I første halvår av 2021 har flere supermarkedkjeder kjørt store nasjonale kampanjer på norsk laks og makrell, noe som har bidratt til en kraftig vekst i etterspørselen. Økningen i sjømatsalget kommer både i butikk og i netthandel. Hos enkelte dagligvarekjeder utgjør netthandel av norsk makrell opp mot 30 prosent av omsetningen, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen.

Mer om eksporttallene på sjømatrådets side:

Siste nytt