Dåp og åpen båt!

Publisert: av Camilla Klævold

Fredag er det duket for dåp i Ålesund og på lørdag vil det bli åpen båt for alle som er nyskjerrig på hvordan nye Strand Senior ser ut

Dette skriver rederiet i en pressemelding. Nybygget #445 "Strand Senior" fra fra Karstensens Skibsværft blir døpt ved rederiets anlegg i Kjøpmannsgata 37, Ålesund fredag 8. mars kl 15. Fartøyet blir åpent for publikum samme sted lørdag 9. mars fra kl 12-15.

Nybygget er den femte båten i rederiet som bærer navnet Strand Senior. Rederiet Strand Havfiske AS eier og driver ringnotsnurperen/tråleren ”Strand Senior” og frysetråleren ”Havstrand”. Det er fartøyet ”Strand Senior” som ble bygd i 1999 som blir erstattet med det nye fartøyet.

Strand Senior driver i dag  kombinert trål- og notfiskeri, hvor trålfisket primært består av kolmule som fiskes vest av Irland. Øvrig fiskeri etter sild og makrell drives med not. Det nye fartøyet skal drives etter samme prinsipper. Familierederiet eies og drives av søstrene Janne-Grethe Strand Aasnæs og Elisabeth Strand, der førstnevnte er daglig leder i selskapet.

Strand Senior er et Karstensen design, utrustet ved Karstensens Skibsverft i i Danmark. Skroget er bygd i Polen. Fartøyet har blitt til i et godt og nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet er svært fornøyd med den nye båten og den høye kvaliteten på arbeidet fra verftet. Fartøyet er levert på tid og pris ihht kontrakt.

Rederi har vært opptatt av innovative løsninger, og en har lagt spesielt fokus på å bygge et miljøvennlig skip med lavt drivstoff forbruk, samt gode arbeidsforhold, høy sikkerhet og komfort for mannskapet. Det er lagt stor fokus på skrogets utforming, og optimalisering i forhold til Strand Seniors driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig energiforbruk. Fremdriftsanlegget består av Wärtsiläs nye 8V31 hovedmotor på 4880 kW, montert på et 2-steps gearanlegg med variabelt turtall på propell.

Den nye serien motorer fra Wartsila har svært lavt drivstoff forbruk og det er også montert katalysator for å oppnå lavest mulig utslipp av Nox gasser. Det er installert varmegjenvinning system fra alle motorer, LED belysning over hele båten og energibesparende elektriske vinsjer. Bunnstoffet er av type Intersleek for lavest mulig friksjon i seilas gjennom vannet som  forventes å bidra til lavere energiforbruk.

Sikkerhet og arbeidsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedekket er gjort tett med vanntette skipssider.

Fartøyets dimensjoner:
Lengde: 75,00 meter
Bredde: 15,30 meter
Bto tonnasje: 2884 tonn
Lastekapasitet: 2340 cum
Lugarer: 13 lugarer
Motor: Wärtsila 8V31 4880 KW
Bunkerskapasitet: 598 cum

Samarbidspartnere og leverandører:
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Verft: Karstensens Skibsværft A/S

Elektriske installasjoner og tavler: KS Elektro
Utrustning bro: KS Elektro og Furuno
Losseanlegg: CFlow
RSW anlegg: Johnson Control
Motor, propellanlegg, katalysator: Wärtsila
Hjelpemotor: Cummins
Thrustere: Brunvoll
Elektriske vinsjer: Rapp Marine
Kraner og nothåndtering: Triplex
Innredning: Maritime Montering

 

Siste nytt