En krone investert gir 19 tilbake

Publisert: av Camilla Klævold

Dette har de amerikanske økonomene som har analysert Sjømatrådets markedskampanjer på makrellen konkludert med

Det er Sjømatrådet som skriver at undersøkelsen viser at salget på norsk sjømat øker når Sjømatrådet setter i gang kampanjer for norsk sjømat. Det samme gjør preferansen for norsk sjømat.

Både i Italia, Spania og Portugal har markedskampanjene på laks og klippfisk gitt gode avkastninger, men  eksportørene tjener også mye på investeringene gjort på sei og makrell, ifølge sjømatanalytiker i Sjømatrådet, Ingrid Kristine Pettersen.

For hver krone investert på sild, deriblant kampanjer verden over, har man fått igjen ni kroner. For makrell tjenes det utrolig 19 kroner per investerte krone. Det viser beregningene til økonomene Dr. Capps og Dr. Williams ved FABA (Forecasting and Business Analytics) i USA. De har sett på hvor mye penger sjømatnæringen får igjen for hver krone Norges sjømatråd investerer på vegne av fellesskapet. Tallene er beregnet på investeringer, ikke enkeltkampanjer, gjort i tidsperioden 2003-2018.

- Tallene for sild og makrell ser ikke på kampanjene enkeltvis, men på alle investeringer. Kort forklart kan man si at for hver kilo sild du eksporterer til 7 kroner, betaler du 0,02 kr i avgift (0,3 %) til Sjømatrådet. Med en avkastning på 9 kroner betyr det at du får 0,18 kr igjen, sier Pettersen.

- Det er viktig å presisere at vi har målt effekten på eksportverdien til norsk sjømat. Beregningene undersøker ikke profitten til enkeltselskaper, eller fordeling av inntekter i verdikjeden.

Les hele saken her:

Siste nytt