Fisk er sunt i mange former

Publisert: av Roar Bjånesøy

Det er mange viktige næringsstoffer å hente i prosesserte fiskeprodukter som fiskekaker og fiskepinner

Dette viser en ny studie som Havforskningen har gjort i samarbeid med Mattilsynet.

– Du må ikke spise filet eller ren fisk for å få i deg viktige næringsstoffer. Det finnes også mye næringsstoffer i prosesserte fiskeprodukter.

Det sier Synnøve Næss, stipendiat ved Havforskningsinstituttet (HI). Hun er en av forskerne bak en ny artikkel som har undersøkt næringsinnholdet i 35 prosesserte fiskeprodukter i samarbeid med Mattilsynet.
Ikke minst for de minste og foreldrene kan dette være godt å vite, melder havforskningen på sine hjemmesider

– Mange barn er jo spesielt glad i fiskepinner og fiskekaker, sier Næss.

Fiskekakene overrasket forskeren

Forskerne gjorde noen litt uventede funn i noen at produktene.

– Jeg er overrasket over hvor mye vitamin D vi fant i noen av fiskekakene, sier Inger Aakre, en annen av forskerne bak studien.

– Så du kan få i deg noe vitamin D hvis du velger fiskekaker til middag. Du får ikke dekket dagsbehovet, men det bidrar bra, legger hun til.

Når det gjelder marint omega-3, er makrell i tomat den beste kilden, men de magre fiskeproduktene inneholdt også en del av de marine fettsyrene.
– Å spise en porsjon med fiskekaker eller fiskegrateng bidrar faktisk med dagsbehovet til omega-3, sier Aakre.

Fiskekaker og fiskepinner inneholdt mest jod.

– Konklusjonen er klar: Du kan spise prosesserte fiskeprodukter med god samvittighet, sier forskeren.

les mer om studien her: 

Siste nytt