Kineserne kjøper makrell på nett

Publisert: av Camilla Klævold

Ingen i verden handler like mye sjømat over nett som kineserne

Det kan norsk sjømatnæring dra nytte av, mener Sjømatrådets utsending i Kina.Pandemien førte til at kineserne endret sine kjøpsvaner i 2020. Unntaksåret gjorde så enda flere begynte å kjøpe fisk og skalldyr over nett, og Kina ligger nå på verdenstoppen. Det viser Sjømatrådets store sjømatstudie i Kina.

- Våre tall viser at stadig flere kjøper sjømat over nett, og det er ikke bare de unge som bruker denne handelsplattformen, men også de eldre. Faktisk svarer halvparten av respondentene i vår undersøkelse at de kjøper sjømat over nett, sier Victoria Braathen, Sjømatrådets utsending i Kina til sjømatrådet.

Søker sunnhet og inspirasjon
Braathen mener kinesernes e-handel gir norske sjømatprodukter en spennende handelskanal, der næringen har mulighet til å fortelle og markedsføre sine norske sjømatprodukter på en ny og mer tilrettelagt måte.

- Pandemien har også gjort så kineserne har fått et økt fokus på sunn mat. De spiser mer sjømat hjemme, og de ønsker inspirasjon. De er aktive på nett, ser til influencere og påvirkes av retailere de har tillit til. Dette er lærdom vi kan benytt oss av, sier Braathen.


Nye muligheter når vaner endres
- Det siste året har vist betydningen av å trygge konsumenter og vise frem kvalitetene til norsk sjømat. Sjømat fra Norge har en betydelig historie å fortelle - fra produksjon og fangst, til middagsbord i Shanghai. Vår ferske markedsinnsikt viser at nye handelskanaler og endrede vaner representerer nye muligheter for norsk sjømat når det kommer til branding og informasjon, sier Braathen.


Også positivt for makrell og torsk
Det er ikke bare laks som kommer gunstig ut på Sjømatrådets store sjømatundersøkelse i Kina, det viser seg nemlig at makrell og torsk ses på som spesielt trygg mat å spise og handle. Kineserne er også opptatt av sertifikater/merking, spesielt på frossen fisk, så dette er noe de ser etter når de shopper.

- En annen ting som er viktig for kineserne når de handler, er convenience. Enkelt forklart betyr det at maten som kjøpes må være enkel, rask, prisgunstig og spesielt godt tilrettelagt for forbrukeren. Conveniencenivået er høyt her i Asia, langt mer utbredt enn det vi er vant til i Norge. Forbrukertrendene her er inspirerende, så jeg anbefaler næringen å ta en titt på sjømatstudien vår, sier Braathen.

Siste nytt