Made in Norway

Publisert: av Anette Uddén

Næringsminister Jan Christian Vestre annonserte i dag den nye nasjonale merkeordningen «Made in Norway», rettet mot å fremme bærekraftige norske produkter og løsninger.

Dette initiativet, som er en del av reformen "Hele Norge eksporterer", er ment å styrke posisjonen til norske virksomheter på internasjonale markeder ved å tilby et beskyttet varemerke som representerer kvalitet og bærekraft. Merkeordningen er utviklet etter omfattende samarbeid med over 200 norske bedrifter og inkluderer involvering fra Norges Handelshøyskole, BI, Høgskulen på Vestlandet, UD, og Patentstyret, med Innovasjon Norge ansvarlig for forvaltningen.

– Jeg håper at opphavsmerket vil bidra til at norske bedrifter forstår verdien av å bruke Norge og positive egenskaper knyttet til Norge i sin egen merkevarebygging og historiefortelling. Ved å gjøre det blir de en del av landslaget som bidrar til å posisjonere Norge. Det gjør at de også kan få en høyere pris for sine norske produkter og løsninger i internasjonale markeder, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Ute i verden forbindes Norge ofte med ansvarlighet, bærekraft, ren luft og vakker natur. Dette er fortrinn norske bedrifter kan ta i bruk i sin markedsføring når de godkjennes for å ta i bruk det nye merket. 

For å kvalifisere for merket må bedrifter vise at en vesentlig del av deres produkt eller løsning er produsert i Norge, bidrar til minst ett av FNs bærekraftsmål, har en rolle i nullutslippssamfunnet, og ikke skader noen av EUs seks miljømål.

Les mer om merkeordningen her. 

Siste nytt