Norsk makrell er blitt mer trendy i Japan og Sør-Korea

Publisert: av Roar Bjånesøy

De beste markedene for norsk makrell er i Asia.  Klart det må markedsføres for å holde på de!!

«Seafood from Norway» er et sterkt merkenavn ute i verden og skal vi utvide eksporten av norsk fisk utover de 100 milliarden vi nesten oppnådde i 2018 må vi ut å selge mer fisk til de beste markedene.

 

For en uke siden arrangerte Sjømatrådet makrellseminar i Sør-Korea og Japan. I begge disse markedene er makrell blitt trendy, sier Sjømatrådet. Og makrellen de foretrekker er norsk.

Sildelaget var med på seminarene. Denne gangen var vi forspurt om å ha en presentasjon som viste litt av den norske fiskeflåten, fiskerne og hvordan vi fanger og tar vare på makrellen som er så populær i Japan og Sør-Korea.

Marius Ytterstad, som er både styremedlem i Sildelaget og eier av Ytterstad AS fortalte og viste de fremmøtte kundene om aktiviteten i norsk makrellfiske. I Japan var det ny rekord i antall deltakere. Over 100  lokale makrellaktører hadde tatt turen til den norske ambassaden for å høre på Ytterstad , FHF og andre presentasjoner som var gitt kjøperne der borte fra deres viktigste leverandørland på makrell, altså Norge.

 

-Min største oppvåkning var nok i Sør-Korea , hvor det i «samtlige» hjem , og til enhver tid skal være makrell tilgjengelig i fryseren, sier Ytterstad. På butikk besøk i Seoul fikk de og vite at den mest solgte varen, etter melk,  på et av de populære internettbutikkene som leverer hjem var nettopp makrell.

 

Det viser også den positive eksportutviklingen. I fjor eksporterte Norge til sammen 90 000 tonn makrell til en verdi av rundt 1,5 milliarder kroner til Japan og Sør-Korea. I Sør- Korea har Norge over 90 prosent av markedsandelen på importert makrell. I Japan er hele 90 prosent av hel, fryst makrell som importeres norsk.

 

Økt oppmerksomhet på helse og sunnhet, bærekraft og opprinnelse er trender som peker seg tydelig ut i både Japan og Sør-Korea. Det er noe både forbrukerne og butikkjedene er opptatt av. I tillegg vil kundene ha det enkelt og raskt. Det betyr en stor økning i etterspørsel og tilbud på ferdigmarinert makrell, benløs makrell, «rett i ovnen»-makrell og makrellsandwich.

 

Flere butikkjeder regner med økt makrellomsetning i årene som kommer, og legger til rette for egne makrellavdelinger. Enda flere ferdigprodukter står også på menyen, både i supermarkedene og i «sjappa på hjørnet». I Tokyos 7-Elleven butikker er den norske makrellen godt representert blant flerfoldige hyllemeter med hurtigmatprodukter.


-Folk i farta vil ha sunn hurtigmat og da er makrellen et populært valg. Det har nesten blitt like vanlig som pølse i brød i Norge, sier Sjømatrådets utsending i Japan og Sør-Korea, Gunvar Wie.

 

-Og da er det norsk makrell folk gjerne velger. Den norske makrellen er kjent for å være ekstra stor og saftig. I tillegg har sjømat fra Norge et svært godt rykte, sier han

Wie kan fortelle at norsk opphav har blitt en del av det nye trendbildet i hans markeder. I de store butikkjedene preger makrell merket med «Seafood from Norway» fiskediskene både i Japan og Sør-Korea. I en av Sør-Koreas største nettbutikker for mat er makrell med det norske opphavsmerket det nest mest solgte produktet.

-En forutsetning for dette er at konsumentene kjenner til Norge som sjømatnasjon og som makrellprodusent. Det er noe stadig flere gjør, både i Japan og i Sør-Korea. I tillegg er også preferansen for norsk makrell økende. Etter sitt eget land, er norsk makrell nummer to på listen over foretrukken opprinnelse for makrellen, sier Wie

Hele åtte av ti japanere og syv av ti sørkoreanere mener opprinnelse er viktig når de skal velge sjømat.

-For å foretrekke noe så må man kjenne til det. For å sikre at både kjennskapen og preferansen for norsk opprinnelse på makrell er høy blant forbrukerne har vi derfor jobbet mye med opphavsmarkedsføring, forteller Wie.

Han viser til at både preferansen for, og kjennskapen til norsk makrell har økt i takt med markedsinvesteringene.

Som et resultat av markedsarbeidet ser han også at lokale aktører selv er svært interessert i å markedsføre egne varer og nye produkter med «Seafood from Norway». Bare siden 2016 har antall japanske produsenter og forhandlere som bruker opphavsmerket økt fra 19 til 114.

-Vi ser at selskapene bruker det norske opphavsmerket på alt av nyutviklede makrellprodukter, fra pakkene med hurtigmat til hermetikk. I Japan ble det i fjor brukt over 30 millioner stickers med «Seafood from Norway» i forbindelse med kampanjer, og i Korea produserte lokale aktører sin egne reklamefilm med norsk makrell i hovedrollen i beste sendetid på TV, sier Wie.

Ytterstad bet seg også merke i den store interessen i Japan for norsk makrell, og spørsmål rundt fiskeriene, kvalitet og MSC-merking.

-Vår tilstedeværelse i Japan viste seg utrolig viktig da dem, i likhet med oss, var svært opptatt av at makrellen blir resertifisert av MSC.  Vi forklarte stegene i den pågående prosessen samt at vi gav dem en god innføring i den norske forvaltningsmodellen hvor fokuset på bestandsforskningen og en bærekraftig høsting var av felles interesse for myndigheter, flåte og marked, sier Ytterstad

 

-Vi viste og fortalte også om vår moderne flåte, bestående av kyst, trål og ringnot, som alle er i en  stadig utvikling hva angår leteutstyr, fartøy, fangstredskaper og kjøling for å sikre en best mulig kvalitet til markedene. Dette er noe de er veldig opptatt av og som vi også må passe på å få frem i markedsføringen av makrell, sier Ytterstad.

Siste nytt