Størst i USA

Publisert: av Camilla Klævold

120 år etter lanseringen er King Oscar det største sardin- og makrellmerket i USA

Det er Kystmagasinet som omtaler saken. Utlandet har alltid vært viktigst for King Oscar, som er blitt en stor internasjonal aktør med tilstedeværelse i 29 markeder.

Størst i Uniten
USA er deres største marked og står for 46 prosent av selskapets omsetning. King Oscar er det mestselgende sardin- og makrellmerket i USA målt i verdi (iflg IRI USA, september 2022) med en markedsandel på 20 prosent i sardinkategorien og 57 prosent i, den raskest voksende kategorien, makrellfilet.

Polen er det nest største markedet, med 12 prosent av omsetningen, og omsetningen i Norge utgjør 8 prosent.

Doblet markedsandelen
I Norge har selskapet fått en 20 prosent markedsandel på hermetisk tunfisk, målt etter verdi (iflg AC Nielsen, september 2022). Markedsandelen er doblet siden 2014. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Vokst kraftig de siste årene
Siden 2014 har selskapet vært en del av det globale sjømatkonsernet Thai Union Group, som styres i dag fra hovedkvarteret i Bergen. Totalt omsetter King Oscar for over 1 milliard kroner globalt i 2022. En omsetning som er doblet siden de ble en del av Thai Union Group.

– Hermetisert sjømat har vokst kraftig verden over de siste årene, grunnet økt oppmerksomhet om både bærekraft og helse. Med støtte fra våre eiere er selskapet godt posisjonert til å ta enda større markedsandeler globalt, sier administrerende direktør Bjørn Nordvik i pressemeldingen.



Les mer om kongens tillatelse og eksporten hos Kystmagasinet:

Siste nytt