Ungdoms matvaner avslører klasseskille

Publisert: av Camilla Klævold

Undersøkelsen er gjort blant ungdommer i alderen 13-16 år, i forbindelse med felleskampanjen Sunn ungdomsmat

Resultatet ble publisert tirsdag 28.august fra opplysningskontorene for lanbruket Norge og Norges sjømatrad. Prosjektet er finansiert av Gjensidigestiftelsen og har som mål å få flere ungdommer til å følge Helsedirektoratets kostholdsråd.

Dropper frokost og matpakke

Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.

Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med de som spiser frokost.

Isteden handler de oftere i butikk, kiosk, gatekjøkken utenfor skolen.

–Frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.

Velger bort fisk, frukt og grønt

Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange dropper sunn mat til fordel for boller og energibarer, viser undersøkelsen.

For sjømatens vedkommende vet 66 prosent av de spurte at de bør spise sjømat 2-3 ganger i uken.

- Problemet er at de ikke får i seg så mye fisk, hverken hjemme til middag eller som pålegg på skolematen, sier Kristin Pettersen, direktør markedsføring og PR i Norges sjømatråd.

- Hele 69 prosent tror de selv spiser mindre fisk enn hva myndighetene anbefaler.

Undersøkelsen viser også at kun 14 prosent spiser makrell i tomat på brødskiven, 7 prosent sier det er vanlig med kaviar og 4 prosent har annet fiskepålegg på maten.

Sjømatrådet satser på de unge

Sjømatkonsumet hos de unge har gått kraftig ned de siste årene. En gjennomsnittlig åttendeklassing spiser mer godteri enn fisk og nesten fire ganger så mye rødt kjøtt som sjømat. Norges Sjømatråd satser derfor i det norske markedet for å øke konsumet. I tillegg til deltakelsen i Sunn ungdomsmat, er Sjømatrådet med i «Mer-av» - kampanjen og har igangsatt prosjektet «3 i uka».

-«3 i uka» har som hovedmål å øke den yngre generasjonens lyst til å spise mer sjømat. Med positive påminnelser og budskap om at «sjømat» smaker «digg» ønsker vi å endre holdningene, sier Pettersen.

-Mange unge tenker på sjømat som noe kjedelig og pliktbetont. Med kampanjen ønsker vi å endre assosiasjonene til at sjømat er trendy og smaker godt.

Les hele saken hos Norges sjømatråd:

Siste nytt