Fiskeflåten med egen klimastrategi
Et eget klimaveikart skal hjelpe fiskeflåten med å redusere utslippene av klimagasser. Målet er at fiskeflåten skal ta sin del av forpliktelsene etter Paris-avtalen.
15.06.2017 10:51Dette skriver Fiskebåt på sin nettside:
Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene av klimagasser med minst 40 prosent innen 2030, sammenlignet med 2005. Fiskeflåten skal gjøre sitt for å nå målene.
- Fiskeflåten har et godt utgangspunkt. Vi har allerede gjennomført betydelige reduksjoner i utslippene av klimagasser, til tross for at fiskeaktiviteten har holdt seg minst like stor. Dette skal likevel ikke bli noen sovepute. Vi jobber derfor hver dag for å finne løsninger slik at utslippene fra fiskeflåten kan gå ytterligere ned, sier Jan Ivar Maråk, assisterende direktør i Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon.
Flere tiltak
Det er Svein Thompson i Stakeholder som har utarbeidet klimastrategien for fiskeflåten på oppdrag for Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond, FHF. I rapporten blir det vist til flere tiltak som kan være med å redusere utslippene av klimagasser. Noen nøkkelord er mer energieffektiv teknologi, fartøy, bedre redskaper og smartere fiske og mer miljøvennlig drivstoff.
- Vi har allerede planene klare for å følge opp det som kommer fram i rapporten. Et av tiltakene er at vi har gått inn som partner og piloteier i Grønt Kystfartsprogram, der målet er å utvikle mer miljøvennlige fiskebåter, sier Maråk.
Mindre fosilt
Det er også nødvendig å påvirke fiskerimyndighetene til å ta langt større hensyn til energieffektivitet i fiskeriforvaltningen, både når det gjelder reglene for utøvelsen av fisket, og strukturpolitikken for fiskeflåten. Vi må fiske det samme kilo fisk med mindre forbruk av fosilt diesel. Fisk er noe av det mest klimavennlige du kan spise, og Fiskebåt arbeider for at fisk skal styrke sin miljøvennlige profil ytterligere.
- I strategien er det tatt høyde for at fiskeflåten skal starte med å ta i bruk bærekraftig biodiesel eller andre miljøvennlige energibærere. Biodiesel er i dag vesentlig dyrere enn tradisjonelt drivstoff, og Fiskebåt håper at det planlagte CO2-fondet for næringslivet kan stimulere til raskere innfasing av biodiesel i fiskeflåten, sier Maråk.