Meny

Godkjent plan for makrellstørjefisket

Makrellstørje
article image Foto: WWF

Nytt for reguleringen i 2025 er at Norge har fått tillatelse til å fiske med flere linefartøy. Det er gode nyheter for norske fiskere og styrker våre muligheter til å fiske mer makrellstørje, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

06.03.2025 08:33

Norge har denne uken gjennom fiskeriforhandlinger i Den internasjonale kommisjonen for forvaltning av atlantisk tunfisk fått godkjent planen for det norske makrellstørjefisket i 2025. 

- De siste årene har vi ikke klart å fiske opp makrellstørjekvoten vår, og i en tid med kvotenedgang i mange fiskerier håper jeg at en styrking av mulighetene til innsats i dette fisket kan bidra positivt for fiskere som ønsker å delta. Makrellstørja er for alvor tilbake i norske farvann, og det er en fantastisk matfisk og ressurs som vi må klare å nytte fullt ut, forteller fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss. 


Dette gjelder for makrellstørjefisket i 2025: 

  • Den totale kvoten for 2025 er 386,4 tonn, som tilsvarer fjorårets kvotenivå.

  • Nytt for 2025 er at Norge har fått tillatelse til å fiske med flere linefartøy, noe som styrker mulighetene for å fiske mer makrellstørje.

  • Norge kan fiske makrellstørje med fire linebåter og sju ringnotfartøy,  i tillegg til 25 fartøy innenfor en gruppe med småskala kystfartøy. 

  • Gruppekvoten for ringnot- og linefartøy vil bli 288 tonn. Ringnotfartøyene vil få en garantert fartøykvote på 30 tonn og linefartøyene vil få en garantert fartøykvote på 20 tonn. 

  • Småskala kystfartøy får en samlet gruppekvote på 40 tonn. Inntil 25 fartøy kan få delta i gruppen for småskala kyst i 2025, og vilkårene er at fartøyet er under 15 meter og fisker kystnært med selektivt redskap.

  • Det tilrettelegges for rekreasjonsfiske med formål om å merke og slippe makrellstørjen tilbake i sjøen.

  • Av norsk totalkvote på 386,4 tonn, er det avsatt 15 tonn til bifangst, 10 tonn til merk- og slipp og rekreasjonsfiske og 33,4 tonn til forskning.

For mer informasjon, les her.