Klimaregnskap viktig for forbrukeren
En ny standard for å vise klimaregnskapet, kan styrke markedsposisjonen til den norske sjømatnæringen. -Det at vi har fått en felles mal for å beregne klimaspor er positivt for både næringa og forbrukerne, sier statssekretær Hugo Bjørnstad i Fiskeri- og kystdepartementet.
08.07.2013 08:42Stadig flere forbrukere og forhandlere spør etter
klimaregnskapet til ulike matprodukter. Med en ny mal for å regne
dette ut, blir det enklere for den norske sjømatnæringen å gi gode
svar. Slik kan standarden styrke den norske sjømatnæringens
markedsposisjon internasjonalt
- Sjømat fra Norge er kjent for å være god, trygg og bærekraftig.
Når vi nå enda bedre kan dokumentere sjømatens effekt på miljøet,
gir det Norge et konkurransefortrinn. Dette er også i tråd med
sjømatnæringens ønske om åpenhet om hvordan produktene utvikles,
sier markedssjef Tove Sleipnes i Sjømatrådet.
For å komme fram til klimasporet til et produkt tas alle ledd i
produksjonen med, enten det er fiskeri- eller havbruk. Alt fra
drivstoff, avfallshåndtering og kjøling til produksjon av settefisk
og transport fram til forhandlere regnes med i det samledes
klimasporet. På denne måten vil det også ligge til rette for at
produsentene kan jobbe mer målrettet for mer klimavennlig
produksjon.