Meny

Klimaregnskap viktig for forbrukeren

article image Foto: Norges Sildesalgslag

En ny standard for å vise klimaregnskapet, kan styrke markedsposisjonen til den norske sjømatnæringen. -Det at vi har fått en felles mal for å beregne klimaspor er positivt for både næringa og forbrukerne, sier statssekretær Hugo Bjørnstad i Fiskeri- og kystdepartementet.

08.07.2013 08:42

Stadig flere forbrukere og forhandlere spør etter klimaregnskapet til ulike matprodukter. Med en ny mal for å regne dette ut, blir det enklere for den norske sjømatnæringen å gi gode svar. Slik kan standarden styrke den norske sjømatnæringens markedsposisjon internasjonalt

- Sjømat fra Norge er kjent for å være god, trygg og bærekraftig. Når vi nå enda bedre kan dokumentere sjømatens effekt på miljøet, gir det Norge et konkurransefortrinn. Dette er også i tråd med sjømatnæringens ønske om åpenhet om hvordan produktene utvikles, sier markedssjef Tove Sleipnes i Sjømatrådet.

For å komme fram til klimasporet til et produkt tas alle ledd i produksjonen med, enten det er fiskeri- eller havbruk. Alt fra drivstoff, avfallshåndtering og kjøling til produksjon av settefisk og transport fram til forhandlere regnes med i det samledes klimasporet. På denne måten vil det også ligge til rette for at produsentene kan jobbe mer målrettet for mer klimavennlig produksjon.