Meny

Norge-logo gir økt sildesalg i Polen

article image Foto: Norges Sildesalgslag

En av Polens ledende sildeprodusenter lanserte i mars ny emballasjen med Norge-logoen på.  I løpet av de to første månedene har Contimax økt salget med opptil 20 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

22.05.2013 10:02

Norge-logoen har nemlig høy kjennskap blant polske forbrukere. I undersøkelsen Seafood Consumer Insight fra Gallup kjenner hele 35 prosent av dem igjen dette opphavsmerket.

- Når polske forbrukere i tillegg knytter Norge til ren natur, kalde hav og gode fiskeritradisjoner, blir kommunikasjon rundt opphav en fordel for produsentene, sier Kristin Pettersen, Norges sjømatråds utsending til Polen.

Dette bekrefter også markedsdirektøren i Contimax:
- I møter og samtaler med mine kunder hjelper Sjømatrådet og Norge-logoen meg til å formidle en ekstra verdi med mine produkter, sier Przemyslaw Ceclik til Norges Sjømatråd.


For å utnytte og øke den kjennskapen som polske forbrukere har til Norge-logoen, samarbeidet Contimax med Norges sjømatråd da kjeden relanserte hele 90 prosent av sine sildeprodukter. I lanseringsperioden ble disse produktene demonstrert i fire av de fem viktigste butikkjedene, og distribuert til totalt 2150 butikker over hele Polen.

Samtidig hadde Sjømatrådet utviklet en sildebrosjyre som fulgte med i to av Polens viktigste kvinnemagasin. Slik nådde inspirasjonen, og budskapet om sildas opphav, 300 000 kvinner i målgruppen, som i Polen er definert fra 35 år.

- Det er først når den polske forbrukeren blir godt voksen at han eller hun setter sild på bordet, og i den alderen er man samtidig blitt mer kvalitetsbevisst. Derfor er dette en optimal målgruppe for å gi opphavet betydning, sier Pettersen til Sjømatrådets egne nettsider.



Kilde;Sjømatrådet