Meny

Norsk makrell som premiumprodukt i Japan

Sjømat Makrell
article image Foto: Norges sjømatråd

Norsk makrell har de siste årene fått en stadig sterkere markedsposisjon i Japan, takket være høy kvalitet levert av norske fiskere og norsk fiskeindustri kombinert med målrettet innsats fra norske eksportører, Norges Sjømatråd og japanske samarbeidspartnere.

10.12.2025 10:29 | Av Anette Uddén

Den kraftige prisstigningen på makrell denne høsten, og forventningene om ytterligere økning i 2026 som følge av ventet volumreduksjon, gjør det å jobbe strategisk med markedsposisjoneringen enda viktigere enn før.

Her får du et innblikk i hvordan makrellen blir løftet frem – fra butikkhyllene til japanske skolebarn.

Strategisk samarbeid med Japans største detaljist

Seven & I Holdings er Japans ledende retailkonsern, med over 23 000 butikker i Japan. Gjennom samarbeid med Norges Sjømatråd og norske eksportører har norsk makrell fått en sentral plass i deres sortiment, både i supermarkeder og andre utsalgssteder. De siste to årene har det blitt kjørt et eget satsningsprosjekt sammen med Seven & I som  inkluderer egne kampanjer, synliggjøring med «Seafood from Norway»-logo og spesialdesignede pakninger som fremhever norsk opprinnelse. Selv om norsk makrell har oppnådd stor suksess og anerkjennelse i Japan, krever den nye situasjonen at hele verdikjeden nå står samlet om å kommunisere kvalitet, bærekraft og verdi til japanske forbrukere.

Markedsføring med japansk-norsk kjendis

Kampanjene har fått ekstra oppmerksomhet gjennom Mr. Yabatan, en norsk-japansk influencer og komiker. Mr. Yabatan, eller Marius Njølstad som han egentlig heter, formidler norsk kultur og språk på en humoristisk og engasjerende måte til et bredt japansk publikum, særlig unge voksne og ungdom. Han har frontet quiz-events og skolebesøk, der japanske barn lærer om norsk makrell, bærekraft og havressurser, og får smake på norsk sjømat. Kampanjene har nådd millioner av japanske forbrukere, og bidratt til at stadig flere velger norsk makrell – både på butikken og i restaurant.

 

Norsk makrell i japansk gastronomi

Makrellen fra Norge har blitt en favoritt i japanske dagligvarebutikker, og brukes i tradisjonelle retter som saltgrillet makrell, makrell i miso (fermentert soyabønne-pasta) og makrell med revet daikon (en stor, mild reddik).mDen norske makrellen verdsettes for sin kvalitet, smak og bærekraft, og har en sentral plass på japanske middagsbord.

 

Veien videre

I et marked der pris og tilgjengelighet endrer seg raskt, er det avgjørende å styrke forbrukerens forståelse for hvorfor norsk makrell er et premiumprodukt. Markedsarbeidet i Japan har allerede gitt imponerende resultater, med økt synlighet, etterspørsel og lojalitet blant japanske forbrukere. Nå må innsatsen spisses for å sikre at makrellens sterke posisjon står seg, også når prisoppgangen nå for alvor slår inn til forbrukeren.

For norske aktører i den pelagiske verdikjeden er det verdt å merke seg hvordan langsiktig og målrettet markedsarbeid gir resultater i et krevende og kvalitetsbevisst marked som Japan. Norsk makrell har fått en unik posisjon i Japan, og arbeidet med å bygge merkevaren fortsetter.