Forretningsregler
Forretningsregler 2025
Forretningsreglene med vedlegg (Definisjoner) finner du i PDF-format øverst.
Innhold
§ 1. Forretningsreglene – Formål og Hjemmelsgrunnlag
§ 2. Rett til å forandre Forretningsregler og bestemmelser gitt i medhold av disse
gitt i medhold av disse
§ 3. Saklig virkeområde
§ 4. Vilkår for å delta i omsetning gjennom Laget
§ 5. Reguleringer
§ 6. Omsetningssystemet
§ 7. Sjøltilvirkning
§ 8. Fiskers fangstmelding og utbudsreservasjon
§ 9. Kjøpers opptreden ved auksjon
§ 10. Kjøpersamarbeid og overføring av salg
§ 11. Føringsordninger – Føringstilskudd - Utjevningstrekk
§ 12. Levering
§ 13. Veiing og måling
§ 14. Sluttseddel og Landingsseddel
§ 15. Kvalitet, sortiment og reklamasjoner m.m.
§ 16. Oppgjør
§ 17. Betalingsbetingelser / Kredittbestemmelser
§ 18. Lagsavgift
§ 19. Kontroll
§ 20 Brudd på Forretningsreglene
§ 21 Lov og verneting
§ 1. FORRETNINGSREGLENE – FORMÅL OG HJEMMELSGRUNNLAG
Norges Sildesalgslag SA (”Laget”) er en landsomfattende egenfinansiert fiskereid salgsorganisasjon for fiskere av pelagiske fiskeslag. I egenskap av privat rettssubjekt utøver Laget også offentlig myndighet med hjemmel i bl.a. Lov 2008-06-06-37 om forvaltning av viltlevende marine ressurser (”havressursloven”) og Lov 2013-06-21-75 om førstehandsomsetning av viltlevande marine ressursar (fiskesalgslagsloven).
Lagets forretningsregler (”Forretningsreglene”) fastsetter de generelle vilkår for Landing og Førstehåndsomsetning av fangst gjennom eller med godkjenning av Laget. Forretningsreglene er hjemlet i fiskesalgslagslovens § 10 og i Lagets forretningsmessige kompetanse.
Ord og uttrykk skal i Forretningsreglene ha den betydning som fremgår av Vedlegg 1 (Definisjoner).
§ 2. RETT TIL Å FORANDRE FORRETNINGSREGLER OG BESTEMMELSER GITT I MEDHOLD AV DISSE Styret utferdiger Forretningsreglene og kan i henhold til Vedtektenes § 14 pkt. 8 delegere arbeidsoppgaver til særskilte utvalg.
Laget kan fastsette særskilte bestemmelser til Forretningsreglene i form av Særskilte omsetningsbestemmelser for enkelte fiskeslag, anvendelser, omsetningsformer eller på annen måte, herunder ved rundskriv.
Laget kan endre Forretningsregler og bestemmelser gitt i medhold av reglene med tilbørlig varsel til aktørene og, hvis mulig, etter forutgående høring. Dersom utviklingen i fiske- eller leveringsmuligheter skulle medføre urimeligheter for Fisker, eller en uhensiktsmessig fangst- eller avtakssituasjon, eller det for øvrig skulle oppstå uforutsette forhold kan Laget fravike reglene uten slikt varsel.
§ 3. SAKLIG VIRKEOMRÅDE
I henhold til fiskesalgslagsloven og «Forskrift om førstehandsomsetning av viltlevande marine ressursar FOR 2013-12-20-1665 skal følgende fiskeslag iht. § 1 omsettes gjennom eller med godkjenning av Laget:
- Ansjos (Engraulus encrasicholus)
- Brisling (Sprattus sprattus)
- Hestmakrell (Trachurus trachurus)
- Kolmule (Micromesistius poutassou)
- Laksesild (Maurolicus muelleri)
- Lodde (Mallotus villosus)
- Lysprikkfisker (Myctophidae)
- Makrell (Scomber Scombrus)
- Polartorsk (Boreogadus saida)
- Sardin (Sardina pilchardus)
- Sil (Ammoditydae), herunder tobis (Ammodytes tobianus)
- Sild (Clupea harengus)
- Strømsild (Argentina sphyraena)
- Sølvtorsk (Gadiculus argenteus)
- Øyepål (Trisopterus esmarkii)
- Trompetfisk (Macrorhamphosus scolopax)
- Villsvinfisk (Capros aper)
Fiskesalgslagslovens § 2 angir omsetningens saklige område og § 3 stedlige område. Videre vises til forskrift om førstehåndsomsetning § 2.
§ 4. VILKÅR FOR Å DELTA I OMSETNING GJENNOM LAGET
4.1 Enhver norsk Kjøper som vil kjøpe råstoff som omhandlet i § 3 i disse Forretningsregler, må være registrert som Kjøper hos Fiskeridirektoratet i henhold til forskrift om registrering som kjøper i første hånd FOR 2010-11-26-1475.
4.2 Enhver utenlandsk Kjøper som søker adgang til Lagets omsetningssystem kan avkreves dokumentasjon for at Fiskere, ved salg av råstoff til aktuell Kjøper, vil være i stand til å oppfylle: (i) sine forpliktelser etter forskrift 2014-05-06-607 om landings- og sluttseddel ved landing og omsetning av fisk og (ii) Lagets dokumentasjonskrav.
4.3 Ved å søke adgang til omsetningssystemet forplikter Kjøper seg uten ytterligere vedtagelse til å overholde Lagets Forretningsregler, og bestemmelser gitt i medhold av disse, og til å holde seg oppdatert om senere endringer. Laget kan likevel be om særskilt bekreftelse på at Kjøper er kjent med og aksepterer Forretningsreglene, og bestemmelser gitt i medhold av disse, før Kjøper gis adgang til omsetningssystemet, eller som vilkår for fortsatt adgang til omsetningssystemet.
4.4 På samme vis skal norsk og utenlandsk Fisker overholde Lagets Forretnings regler og bestemmelser gitt i medhold av disse og holde seg oppdatert om senere endringer.
§ 5. REGULERINGER
5.1 I medhold av fiskesalgslagslovens §§ 13 og 14 kan Laget på kort varsel med bindende virkning for Fisker bl.a. innføre Turkvoter/Fartøykvoter/ Maksimalkvote/Tørnkvoter, puljevis utseiling, fiskestopp, låssettingspåbud, dirigering eller andre tiltak som ansees nødvendig av hensyn til avtaket. Slike tiltak vil bli kunngjort separat ved radiomelding, rundskriv, kunngjøring i pressen, elektronisk på Lagets informasjonssystemer, ved SMS hvor Fisker er tilknyttet slik meldingsvarsling eller ved direkte kontakt fra Laget til det enkelte fartøy. Fisker og Kjøper plikter å holde seg orientert om og rette seg etter de meldinger som er kunngjort.
5.2 Fangster som tas eller leveres i strid med de til enhver tid gjeldende reguleringer, kan laget anvise hvor skal landes eller leveres.
5.3 Før fisket tar til må Fisker undersøke med Laget om leverings- eller salgs muligheter er til stede. Uteblitt omsetning, uregelmessigheter eller tap som oppstår på grunn av at Fisker eller Kjøper ikke er kjent med Lagets kunngjorte bestemmelser er henholdsvis Fiskers og Kjøpers ansvar.
§ 6. OMSETNINGSSYSTEMET
6.1 Organisering: Laget stiller til disposisjon et omsetningssystem for Fisker og Kjøper og administrerer omsetningsprosessen.
Laget blir ikke selv part i den enkelte kjøpsavtale som inngås mellom Fisker og Kjøper på auksjon eller ved annen omsetning godkjent av Laget. Avtaler mellom Fisker og Kjøper må inngås på og under overholdelse av de vilkår som til enhver tid framgår av Lagets Forretningsregler og Særskilte omsetningsbestemmelser og de retningslinjer som er fastsatt i medhold av disse, samt gjeldende prisbestemmelser.
6.2 Lagets medvirkning til omsetning: Laget skal innenfor salgsperioden så langt mulig tilrettelegge for og etter beste evne bidra til Fiskers omsetning av fangst, men påtar seg ingen forpliktelse overfor Fisker til å oppnå omsetning av fangster. Muligheten for omsetning av fangst vil til enhver tid være avhengig av blant annet kjøpersituasjonen og art, sammensetning og kvalitet på fangst og i hvilket utbudsområde denne utbys for salg.
6.3 Omsetningsform: Førstehåndsomsetning av fersk fisk skjer som hovedregel ved auksjon med mindre annet er fastsatt i Forretningsreglene eller i Særskilte omsetningsbestemmelser eller er besluttet av Laget i medhold av Lagets alminnelige reguleringskompetanse.
6.4 Auksjon: Auksjonen gjennomføres normalt som nettauksjon. Fangster som er innmeldt innen fastsatt tidspunkt for den aktuelle auksjon, blir utbudt til kjøperne. Fangst innmeldt uten opplysninger som nevnt i § 8, punkt 8.2, kan etter Lagets beslutning bli nektet medtatt ved auksjon / salg.
Fangstene legges ut på Lagets nettauksjon straks etter siste innmeldingsfrist. Fisker plikter, hvis mulig, å kontrollere at opplysningene for den aktuelle fangst som er lagt ut på auksjon er i samsvar med det som ble innmeldt fra Fisker.
Laget har ikke ansvar for feil som skyldes svikt med tekniske hjelpemidler eller mangelfull eller uriktig kommunikasjon. Laget forbeholder seg retten til å korrigere auksjonsopplysningene som følge av uriktig eller mangelfull registrering av informasjon som kan tilbakeføres til feilskrift, kommunikasjonssvikt eller lignende.
Dersom det oppdages vesentlige feil i auksjonsopplysningene kan Laget velge å trekke fangsten fra auksjonen og eventuelt legge fangsten ut på ny auksjon.
Feil i auksjonsopplysningene som oppdages etter avsluttet auksjon er et forhold mellom Fisker og Kjøper. Laget vil, på Fiskers og Kjøpers anmodning og så langt Laget finner det mulig, medvirke til at Fisker og Kjøper får korrigert eller avhjulpet feil dem imellom.
6.5 Auksjonstidspunkt: Auksjonstidspunkt fastsettes av Laget i samråd med Kjøpers organisasjoner.
6.6 Utbudsområde:
De generelle utbudsområder framgår av rundskriv. Utbudsområde for de enkelte fangster fastsettes av Laget i samråd med Fisker. Utbudsområdet skal settes slik at flere Kjøpere gis anledning til å by på fangsten og med sikte på å oppnå en effektiv konkurranse. Anlegg som fartøy seiler forbi skal inkluderes i utbudsområdet. Laget kan likevel fastsette særskilte utbudsområder for enkelte fangster og/eller auksjoner.
6.7 Minstepriser m.v.:
Fastsettelse av minstepriser skal så vidt mulig skje i god tid foran hver hovedsesong, og vanligvis etter avholdte drøftelser med kjøpernes organisasjoner. Laget fastsetter priser for omsetning i førstehånd av de fiskeslag, herunder enkelte sortiment og biprodukter av disse som til enhver tid omfattes av § 3. De fastsatte priser og bestemmelser kunngjøres ved rundskriv og ellers på den måte Laget finner det påkrevd.
For omsetning til konsum kan Laget i den utstrekning omsetnings- og/eller arbeidssituasjonen ligger til rette for det, akseptere individuell minstepris ved første auksjonsforsøk etter fangstinnmelding, forutsatt at denne er høyere enn de ordinære minsteprisene. Fisker kan ikke i ettertid akseptere et lavere bud enn minstepris lagt ut på auksjonen. Dersom fangst tatt ombord direkte legges ut på senere auksjon skal denne selges på ordinær måte og etter Lagets fastsatte minstepriser.
Ved salg på auksjon gjelder førstehåndsprisene for fangst tatt ombord direkte levert fraktfritt fram til kaikant ved Kjøpers anlegg. For låssatt fisk solgt på auksjon gjelder førstehåndsprisene hentet av Kjøper ved lås.
6.8 Budkontroll:
Ufullstendige eller uklare bud kan avvises av Laget.
Det totale gjennomsnittsbudet i kr/kg, blir for konsum, validert med to desimaler, og med fire desimaler for mel- og oljeråstoff etter normale opphøyingsregler. Det skal være samsvar mellom sortiment og den verdi som bys på de forskjellige sortiment. Laget kan i motsatt fall fravike bestemmelsen om å godta høyeste gjennomsnittlige bud. For beregning av hva som er høyeste bud, legges til grunn en veid gjennomsnittspris basert på de størrelsesforhold som er oppgitt. Det er ønskelig at Kjøper også oppgir den veide gjennomsnittspris i budet.
6.9 Gjennomføring:
Høyeste bud lik eller over Lagets gjeldende minstepris, eventuelt en individuell høyere minstepris, er bindende for Fisker. Ved like bud, eller hvor høyeste bud ligger utenfor utbudsområdet (der dette tillates), avgjør Laget i samråd med Fisker hvilken Kjøper fangsten skal tildeles. Laget konstaterer hvem som får tilslaget på den enkelte fangst. Uten ugrunnet opphold etter at auksjonen er avsluttet får Fisker melding om tilslag og betingelser.
6.10 Tilleggsauksjon:
For de fangstene som ikke er solgt på ordinær auksjon til fastsatte minstepriser, kan fangsten utbys på tilleggsauksjon etter Fiskers ønske eller fangsten tilbys direkte til Kjøper etter avtale med Laget.
6.11 Krok- og garnfanget fisk:
Fisker som benytter krokredskaper og garn kan levere sine fangster direkte til godkjent Kjøper uten utbud gjennom Laget. Fisker må før fisket starter ta kontakt med Kjøper for å sikre seg avtale om levering av fangster som ikke vil bli bydd ut for salg via auksjon. Leveringsavtale må bare inngås med godkjente Kjøpere som benytter Lagets sluttsedler og har stilt garanti for kjøp.
Før levering av fangst finner sted skal Fisker forsikre seg om at Kjøper har garantidekning.
§ 7 SJØLTILVIRKNING
Fisker som tilvirker egen fangst, skal omsette den tilvirkede vare gjennom Laget, bortsett fra i de tilfeller hvor det er gitt dispensasjon fra dette. Laget kan fastsette minstepriser for sjøltilvirket vare. Det vises ellers til Særskilte bestemmelser om sjøltilvirkning.
§ 8. FISKERS FANGSTINNMELDING OG UTBUDSRESERVASJON
8.1 Fangstmelding:
Fisker skal straks etter avsluttet fiske melde inn hele sin fangst til Laget og ikke levere fangst uten etter anvisning fra Laget, dersom ikke annet er bestemt.
• Not- og trålfanget (og snurrevadfanget) fisk skal innmeldes ved avgang fra feltet. Dette gjelder også for levering til fabrikkskip eller til utenlandsk havn.
• For Sjøltilvirking/sjøltilvirket vare henvises til de Særskilte bestemmelser om sjøltilvirkning.
• Låssatt fisk skal innmeldes så snart fangsten er sikret i lås/pose. Fisk som holdes i snurpenot på siden av fartøy blir ikke ansett som låssatt.
Ved innmelding av fangst forplikter Fisker seg uten ytterligere vedtagelse til å overholde Lagets Forretningsregler og bestemmelser gitt i medhold av disse og å holde seg oppdatert om senere endringer.
8.2 Ved innmelding, skal bl.a. følgende oppgis:
• Fartøynavn og registreringsmerke
• Fiskeslag – hovedart med eventuell bifangst
• Om fangsten er for konsum eller mel og olje
• Om fangsten er tatt ombord direkte, låssatt eller sjøltilvirket
• Om fangsten er overpumpet eller egen fangst
• Kvantum av hvert fiskeslag, evt. utsortert / avskjær etc.
• Størrelsesfordeling og gjennomsnittstørrelse pr fisk i hele fangsten (i gram)
• Sortiment i hele fangsten
• Fangstfelt – korrekt ruteposisjon (herunder innenfor eller utenfor 12NM/økonomisk sone/kvotesone)
• Angivelse av låssted med tilhørende koordinater og kommune
• Fangstdato
• Redskap
• Antall kast / hal
• Antall tanker fangsten oppbevares i
• Om fangsten er trengt og i tilfelle hvor lenge
• Åteinnhold
• Konserveringsmetode
• Fangstdagboknr. og turnr.
• Utbudsområde med beregnet ankomsttider i utbudsområdets yttergrense,
og forøvrig slik informasjon som følger av gjeldende bestemmelser.
8.3 Særlig om not- og trålfanget fisk (ekskludert låssatt fisk): Hvis ombordtatt kvantum er større enn gjeldende Turkvote / Fartøykvote/Maksimalkvote/Tørnkvote, skal kvantumet likevel innmeldes i sin helhet.
8.4 Særlig om lås:
Ved innmelding til Laget vil Fisker få oppgitt et låsnummer som skal benyttes som referanse ved omsetning av fisken. Landnotfangster blir først lagt ut på auksjon etter at fisken er sikret i pose/merd. Låssatt fisk beregnet for langtidslagring skal innmeldes til Laget så snart fisken er sikret i lås. Fisker må selv gi melding til Laget når han ønsker fangsten tatt ut på auksjon.
8.5 Fangster som Fisker har utbudt til auksjon gjennom Laget kan ikke trekkes tilbake etter oppstart av auksjonen.
8.6 Reservasjonsrett: Fisker kan ved melding til Laget reservere seg mot bud fra enkelt Kjøper innenfor et utbudsområde etter følgende bestemmelser:
a) Reservasjon innenfor et utbudsområde, mot bud fra en enkelt Kjøper skal skje skriftlig til Laget. Reservasjonen skal gjelde et bestemt fartøy og et bestemt anlegg, og skal kunne gjelde for et begrenset tidsrom som ikke strekker seg ut over et halvt år.
b) Reservasjonen skal være saklig begrunnet i Kjøpers forhold. Reservasjonen skal være basert på Fiskers erfaring i tidsrommet umiddelbart før reservasjonen skal gjelde. Et fartøys grunnlag for å kreve reservasjon kan ikke overføres til andre fartøyer i samme rederi.
c) Reservasjonen er først bindende fra det tidspunkt den er akseptert av Laget, og de parter reservasjonen gjelder har fått melding. Kjøper skal gis anledning til å uttale seg før Laget fatter beslutning i saken, med mindre særlige forhold tilsier at reservasjonen gis øyeblikkelig virkning, basert på informasjonen fra Fisker.
d) Fisker er ansvarlig for reservasjonens holdbarhet. Ansvar kan ikke gjøres gjeldende mot Laget som følge av beslutning i sak vedrørende reservasjon. I den grad Laget likevel påføres utgifter og tap i forbindelse med vedtak i sak om reservasjon, kan tapet kreves dekket hos Fisker, og kan benyttes til motregning i fremtidige oppgjør overfor Fisker.
§ 9. KJØPERS OPPTREDEN VED AUKSJON
9.1 Budgivning: Bud avgis med kr/kg med to desimaler for konsum, og med fire desimaler for mel- og olje-råstoff for hvert sortiment og for hele fangsten. Når en Kjøper samtidig byr på fangst fra flere båter, kan han for hvert fiskeslag og totalt for alle fiskeslag ta forbehold om et maksimumskvantum, minimumskvantum og/eller maksimum antall fartøy. En Kjøper som legger inn maksimumskvantum kan bli tildelt opp til 10 % merkvantum uten rett til innsigelser, verken overfor Laget eller Fisker.
Kjøper gis og muligheten til å prioritere rekkefølgen for kjøp. Prioritetene vil bli hensyntatt i størst mulig grad. Prioritetene kan bli tilsidesatt dersom Fisker får velge Kjøper på grunn av like bud eller bud utenfor utbudsområde eller ved annet saklig behov.
9.2 Korreksjon: Kjøper må fortløpende holde seg underrettet om eventuelle korrigeringer i og/eller merknader til auksjonsvilkår. Uten at Kjøper fritas for ansvar for å holde seg underrettet som nevnt, kan Kjøper inngå avtale med Laget om SMS-varsling av korrigeringer i og/eller merknader til auksjonsvilkår.
9.3 Forpliktende bud: Kjøper er bundet av sitt bud i auksjon inntil Kjøper ved melding fra Laget er gjort kjent med at bud ikke er antatt. Kun dersom det finner sted vesentlige endringer i opplysningene som er innmeldt til auksjonen, vil Kjøper kunne trekke eller endre sitt bud i auksjonen.
§ 10. KJØPERSAMARBEID OG OVERFØRING AV SALG
10.1 Kjøpersamarbeid ved førstehåndsomsetning av fangst kan kun skje etter forutgående godkjennelse fra Laget. Laget kan sette vilkår for sin godkjennelse. Med ”kjøpersamarbeid” forstås i denne paragraf deling og/eller overføring av fangst mellom flere Kjøpere.
10.2 Ved kjøpersamarbeid vil den Kjøper som opptrer i auksjonen / salget være å anse som Kjøper i forhold til Fisker.
10.3 Overføring av salg kan skje etter at fangst er tildelt, betinget av at opprinnelig Kjøper vedblir å hefte for oppgjør overfor Laget, herunder at avgitte garantier vil gjelde for oppgjøret, inntil Laget har godkjent overføring og eventuelle vilkår for slik godkjennelse er oppfylt.
10.4 Kjøpersamarbeid og overføring av salg kan ikke pålegge Fisker plikter utover det som ville følge av førstehåndsomsetningen om den ikke skjedde som ledd i kjøpersamarbeid eller uten overføring av kontrakt.
10.5 For kjøpersamarbeid og overføring av salg gjelder for øvrig de bestemmelser som følger av Forretningsreglene og bestemmelser gitt i medhold av disse.
§ 11. FØRINGSORDNINGER – FØRINGSTILSKUDD – UTJEVNINGSTREKK
Laget kan iverksette føringsordninger og innføre utjevningstrekk i fangstoppgjør. Informasjon om føringsordninger og utjevningstrekk kunngjøres ved rundskriv eller på annen måte til Fisker/Kjøper.
Hvis Laget iverksetter føringsordninger med egenandelstrekk hos Fisker til finansiering av tilskudd til tredjepart for dennes føringsutgifter, er ikke Fisker pliktig til å levere til slike føringsordninger. Avviser Fisker tilbud om levering til føringsordning med egenandelstrekk, er: (i) Laget ikke ansvarlig for å medvirke til annen omsetning og (ii) Fisker ikke berettiget til å delta i eventuell ordning til utjevning av Fiskers egne fraktutgifter om slik er innført av Laget.
Fisker er pliktig til å delta i generell ordning om trekk i fangstoppgjør som Laget innfører for å bidra til utjevning av forskjeller i fraktutgifter mellom Fiskere slik at en hensiktsmessig avvikling av fisket eller avtaket av fangst kan gjennomføres.
§ 12. LEVERING
12.1 Leverings- og mottaksplikt: Etter at salget har funnet sted skal fangsten uten opphold leveres fra Fisker til Kjøper som plikter å ta i mot fangsten. Kjøper er forpliktet til å avta all fisk og alle biprodukter som inngår i fangsten. Levering er et forhold mellom Fisker og Kjøper og Laget kan ikke holdes ansvarlig eller kreves for levering om Fisker ikke overholder sin leveringsplikt eller Kjøper sin mottaksplikt.
12.2 Leverings- og mottakshindring: Plikt til henholdsvis å levere og å motta fangst suspenderes kun i tilfelle hvor det hos den part som ikke kan oppfylle sin forpliktelse foreligger Force Majeure. Med Force Majeure forstås forhold som parten ikke rår over og som forhindrer ham fra oppfyllelse etter avtalen. Forholdene må være av en slik karakter at de ikke kunne forebygges eller med rimelighet forutses eller at følgene av dem kunne avhjelpes. Som Force Majeure skal alltid anses ødeleggelser etter naturkatastrofer, overordentlige værhindringer, krig, mobilisering, rekvisisjon og offentlige restriksjoner (som vedkommende part ikke selv har noen del av ansvaret for). Den som påberoper seg Force Majeure skal straks informere den annen part med kopi til Laget om at Force Majeure påberopes og angi grunnlaget for Force Majeure.
12.3 Leveringssted: Fersk fangst og sjøltilvirket vare leveres etter Lagets anvisning, eller eventuelt etter retningslinjer fastsatt av Laget, til Kjøpers mottaksanlegg og skal overtas av Kjøper. Fangsten skal alltid leveres innenfor utbudsområdet med mindre Fisker har godtatt bud utenfor området.
12.4 Leveringstid: Fangsten skal leveres i henhold til beregnet ankomsttid. Fisker må straks gi melding til Laget og Kjøper direkte, dersom det skjer endringer i forhold til beregnet ankomsttid med angivelse av årsak til slik endring, herunder om det påberopes Force Majeure.
12.5 Fisker og Kjøper må gi korrekte opplysninger om fartøyets dyptgående og om dybdeforhold inn til losseplass.
12.6 Ankomst og lossetørn: Fisker skal, så snart han kommer til leveringsstedet, melde sin ankomst til vedkommende mottaker og skal ha lossetørn etter ankomsttid.
Ved kombinerte fangster mel/olje og konsum får Fisker tørn ved konsummottak etter ankomst anlegg og for mel- /olje-leveranse etter ankomst fabrikk. Fisker har ved fremmøte rett til å føre seg på tørn begge steder, men må være losseklar når hans tørn kommer. Hvis ikke får Fisker ny tørn når han er losseklar på vedkommende sted.
Dersom en Kjøper angir utsatt lossing ved budgivning grunnet tidligere råstoffkjøp, så kan lossetørn ved ankomst fravikes. Ved fravik fra lossetørn kan Kjøper ikke senere kjøpe råstoff for levering på tidspunkt tidligere enn eller som sammenfaller med slikt forbeholdt lossetidspunkt, med mindre Laget gir sin godkjennelse og det er åpenbart at slikt tidligere eller sammenfallende lossetidspunkt ikke vil komme i konflikt med lossetidspunkt for den fangst det er knyttet forbehold om lossetidspunkt til.
12.7 Lossing: Ved innmelding av fangster til fiskemel og fiskeolje skal fisker velge mellom følgende lossealternativ:
- Lossing i regi av mottakende anlegg som pumper fangsten på land med sitt utstyr og utfører med sitt personell det arbeidet som må gjøres i fartøyets lasterom under lossing.
- Lossing gjennomføres med fiskefartøyets pumpe som betjenes av fartøyets mannskap. Mottakende anlegg utfører med sitt personell det arbeid som skal gjøres i fartøyets lasterom i forbindelse med lossing.
- Lossing gjennomføres med fiskefartøyets pumpe som betjenes av fartøyets mannskap, arbeidet i fartøyets lasterom ved lossing utføres også av fartøyets mannskap.
Fangster som leveres til konsumanvendelse losses fra fartøy til mottakskar med utstyr eid og betjent av Fisker, dog slik at fangster fra mindre fartøy losses med utstyr eid og betjent av Kjøper.
12.8 All fersk vare som ikke skal sjøltilvirkes skal losses før avgang fra siste losseplass.
12.9 Lås:
Låssatt fangst leveres fra lås etter Lagets anvisning, dersom ikke annet er bestemt. Etter avtale med Laget kan Fisker levere fangsten til Kjøpers mottaksanlegg. Eventuell frakt må i så fall være avtalt på forhånd mellom Kjøper og Fisker, eller dekkes av Kjøper i henhold til satser i prisavtale. Opptak kan bare finne sted etter ordre fra Laget. Føringsfartøy skal ha egnet og godkjent vekt ombord og være utrustet for henting og føring av slik vare. Føringsfartøyets skipper anses som Kjøpers representant dersom ikke annen representant for Kjøper er til stede. Føringsfartøyets skipper skal være kjent med Lagets Forretningsregler og bestemmelser gitt i medhold av disse. Varen skal godkjennes ved overtakelse, og Sluttseddel skal straks utskrives av Kjøpers representant (føringsfartøyets skipper) og Fisker ved opptak fra lås med anførsel av låsnummer, ref. forskrift om landings- og sluttseddel.
Når Kjøper har fått tildelt flere lås skal opptak av eldste lås skje først. Laget kan dispensere fra dette når det er rimelig grunn til forskyvning. Kan Kjøper ikke foreta opptak på avtalt tidspunkt, må melding skje øyeblikkelig til Laget.
Dersom lås ikke kan leveres til avtalt tidspunkt av årsaker som skyldes Fisker selv, vil låset bli registrert på nytt med siste låsnummer. Skjer det forhold med lås som endrer størrelse på kvantum i låsen, skal dette øyeblikkelig meldes til Laget. Er fisken ved avtalt opptakstidspunkt ikke åtefri, meldes dette øyeblikkelig til Laget. Påfylling av lås som er solgt, men ikke avhentet, er ikke tillatt.
Låssatt fisk som er solgt på auksjon, skal avhentes så snart som mulig. For sild gjelder en hentefrist på maksimum 3 døgn etter auksjonstidspunkt og for makrell gjelder en hentefrist på maksimum 5 døgn etter auksjonstidspunkt.
Avhenting av lås etter hentefristen kan kun finne sted etter avtale med Laget. Laget kan også nekte fortsatt kjøp og står da fritt til, i samråd med Fisker, å omsette fisken til andre kjøpere. Ved unnlatt avhenting eller oversittelse av fastsatte hentefrister, kan Kjøper holdes erstatningsansvarlig overfor Fisker for tap som oppstår på grunn av at lås går tapt eller må omsettes til redusert pris.
12.10 Ved levering til utlandet eller til utenlandsk fartøy er Kjøper selv ansvarlig for innfortolling av fangst.
12.11 Risikoovergang: Hvor Kjøper selv eller med bistand fra andre enn Fisker forestår lossing / opptak fra lås, anses risikoovergang til Kjøper å ha funnet sted i det fangsten er anbrakt i losseanordningen. I tilfelle Kjøper ikke har eller kan stille nødvendig utstyr for lossing og lossing må utføres av Fisker, går risikoen for fangsten over på Kjøper på det tidspunkt fangsten er levert over fartøyets rekke på avtalt leveringssted / opptatt fra lås hvis ikke annet er avtalt mellom Kjøper og Fisker med samtykke fra Laget.
Dersom Kjøper ikke oppfyller sin forpliktelse til å overta fangsten, herunder iverksette lossing / opptak fra lås uten ugrunnet opphold, går risikoen for fangsten like fullt over på Kjøper fra det tidspunkt Fisker har gjort fangsten tilgjengelig for Kjøper for lossing / opptak fra lås.
§ 13. VEIING OG MÅLING
13.1 Alt råstoff – hovedfangst og bifangst - skal før sortering, veies og eventuelt måles fortløpende iht. Forskrift om landings og- sluttseddel ved Kjøpers mottak, enten fangsten leveres til brønnbåt, kjøpefartøy eller landanlegg. Kjøper vil bli gjort ansvarlig for Fiskers tap dersom levering ikke kan gjennomføres som følge av manglende vekt ved Kjøpers mottak (brønnbåt, kjøpefartøy, landanlegg).
13.2 Trekk for vann ved levering til konsum er p.t. 2 %, ref. FOR-2004-04-15-627 Forskrift om vanntrekk ved landing av pelagisk fanget råstoff
13.3 Fisker har rett og plikt til å kontrollere og overvåke måling og veiing av levert kvantum, se § 6 i forskrift om landings- og sluttseddel.
13.4 Det skal nyttes justert vekt som er godkjent for kjøp og salg. Fiskeridirektoratet kan etter søknad i særlige tilfeller gi dispensasjon fra bestemmelsene om fortløpende veiing av fangst ved levering. Vekten skal til enhver tid være godkjent i henhold til regler gitt i eller i medhold av lov om målenheter, måling og normaltid Lov 2007-01-26-4.
13.5 Ved Landing i utlandet eller til utenlandsk fartøy er Fisker ansvarlig for at veiing blir foretatt.
§ 14. SLUTTSEDDEL OG LANDINGSSEDDEL
14.1 Alle leveranser til norsk Kjøper skal umiddelbart føres inn i foreskrevet journal i henhold til bestemmelser i forskrift om landings- og sluttseddel.
Kjøper skal gi oppgaver over anvendelse ved anførsel på Sluttseddel/ Landingsseddel. Kjøper skal stille slike oppgaver til disposisjon ved kontroll av om råstoffet er anvendt i henhold til vilkår for kjøp.
14.2 Kjøper skal utferdige Lagets Sluttseddel/Landingsseddel straks etter levering av fangst. Sluttseddel/Landingsseddel skal signeres av Kjøper, eller av den eller de personer Kjøper har bemyndiget til å signere på sine vegne, og av Fisker før disse forlater mottaksstedet.
Fisker og Kjøper er ansvarlig for utfylling av:
• riktig kvantum (fratrukket eventuelt vanntrekk) og
• at sortiment føres på Sluttseddelen/ Landingsseddel og
• for Sluttseddel anvendelsesfordeling, og
• at Sluttseddel/Landingsseddel for øvrig er i samsvar med forskrift om landings- og sluttseddel FOR 2014-05-06-607 og til enhver tid gjeldende regelverk forøvrig.
For levering av råstoff til mel og olje må Fisker også kontrollere konserveringsmåte, fl. N. og temperatur.
Dersom Fisker eller Kjøper har merknader til Sluttseddelen/Landingsseddel, skal dette føres på Sluttseddelen/Landingsseddel og Laget må varsles umiddelbart.
14.3 Fisker skal ha mottatt sine eksemplarer av Sluttseddelen/Landingsseddel før han forlater mottaksstedet. Kjøpers signatur på Sluttseddel er samtidig erklæring om at fisken blir anvendt til det formål den er kjøpt til.
Laget kan kreve at det skal utferdiges flere Sluttsedler/Landingssedler for samme levering, dersom det er fisket i forskjellige fangstsoner eller fangsten skal ha forskjellige anvendelser.
14.4 Kjøper skal omgående sende inn Sluttseddel/Landingsseddel til Laget. Laget forbeholder seg retten til å gjøre økonomisk ansvar gjeldende overfor Kjøper og/eller Fisker i tilfelle manglende innlevering av eller feilaktig utfylling av Sluttsedler/Landingssedler fører til økonomisk tap for Laget eller for Fisker.
14.5 Ved Landing i utlandet er Fisker iht. forskrift om landings og sluttseddel FOR-2014-05-06-607 ansvarlig for utfylling og innlevering av Landingsseddel/Sluttseddel. Det vises ellers til pkt. 14.2 ovenfor.
14.6. Laget er ikke ansvarlig for tap som måtte oppstå på grunn av mangelfullt eller feilaktig utfylt Sluttseddel/Landingsseddel.
§ 15. KVALITET, SORTIMENT OG REKLAMASJONER M.M.
15.1 Mellom Fisker og Kjøper gjelder Lov om kjøp (1988) (Kjøpsloven) med de presiseringer og unntak som er inntatt i Forretningsreglene, Særskilte omsetningsbestemmelser og særskilte bestemmelser i rundskriv/meldinger.
15.2 Bindende kjøpsavtale: Bindende kjøpsavtale mellom Fisker og Kjøper foreligger på det tidspunkt Kjøper har fått antatt sitt bud i auksjon, og for fangster som er lovlig unntatt fra auksjonsomsetning, når forpliktende avtale er inngått mellom Fisker og Kjøper. Sluttseddel signert av Fisker og Kjøper supplert med Forretningsreglene og relevante Særskilte omsetningsbestemmelser utgjør kjøpekontrakten. Ingen part kan påberope enkeltstående eller standardmessige avtalevilkår som strider mot kjøpekontrakten.
Partene kan bare tre ut av bindende kjøpsavtale så framt det foreligger kontraktsbrudd som etter Kjøpsloven kvalifiserer til heving av avtalen eller partene er enige om å heve avtalen. Laget skal informeres om terminering av avtalen.
15.3 Varens egenskaper:
Fisker er ansvarlig for og skal behandle råstoffet slik at det kan leveres best mulig kvalitet i henhold til gjeldende kvalitetsforskrift.
Fisker og Kjøper eller dennes representant skal enes om sortiment og kvalitet ved leveringen i samsvar med disse forretningsregler og egne rundskriv.
Kjøper av konsumråstoff er forpliktet til å motta fangsten til den pris som blir bydd ved auksjon, så lenge den holder konsumkvalitet etter norske kvalitetsforskrifter og Fisker har gitt korrekt informasjon ved innmelding, uansett hvilken anvendelse/hvilket marked fangsten var tiltenkt fra Kjøpers side. Ved levering i utlandet eller til utenlandsk fartøy må Fisker være aktpågivende og holde seg underrettet om hvorvidt kvaliteten blir godkjent etter hvert som lossing pågår. Dersom Kjøper bestrider at råstoff holder konsumkvalitet har Kjøper bevisbyrden for dette.
Et representativt antall prøver for bestemmelse av kvalitet og sortiment av ferskt konsumråstoff tas straks lossing begynner, og løpende under lossing i samsvar med bestemmelser i egne rundskriv.
15.4 Avvik:
Kjøper må akseptere et rimelig avvik mellom den informasjon som Fisker gir ved innmelding og det som viser seg å være korrekt informasjon ved levering av fangst til Kjøper.
15.5 Mel/olje:
For leveranser til mel- og oljeproduksjon gjelder særlige bestemmelser for kvalitetsbedømming, prisavregning og reklamasjon.
15.6 Reklamasjon:
Reklamasjon er et forhold mellom Fisker og Kjøper, dog slik at reklamasjonshåndtering skal skje som foreskrevet her i Forretningsreglene.
Kjøper skal, uavhengig av om fangsten leveres hos Kjøper eller Kjøper selv henter denne, herunder ved mottak fra fartøy eller ved lås, straks og uansett før levering er avsluttet foreta en aktsom fysisk og Organoleptisk undersøkelse av fisken. Er fangsten videresolgt skal Kjøper undersøke fangsten før avsendelse/overlevering til tredjemann. Eventuelle reklamasjoner skal fremsettes omgående. Det påhviler Kjøper å dokumentere mangel.
Forhold ved fangsten som Kjøper kjente eller burde kjenne til ved overtagelsen kan ikke gjøres gjeldende som mangel. Dette gjelder uavhengig av faktisk gjennomført undersøkelse.
Som skjult mangel regnes mangel som ikke påvises ved aktsom undersøkelse. Åteinnhold og bloduttredelser utgjør ikke skjult mangel.
Kjøper taper sin rett til å gjøre en skjult mangel gjeldende dersom Kjøper ikke straks etter at Kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen, gjør mangel skriftlig gjeldende overfor Fisker med angivelse av hva slags mangel det gjelder.
Prøvetaking og oppbevaring av prøver må gjennomføres på en slik måte at senere mulig påberopelse av skjulte mangler kan verifiseres/avvises.
Ved opptak av låssatt fisk etter utløpt hentefrist, kan Kjøper ikke gjøre gjeldende reklamasjoner på kvalitet, sortiment og/eller kvantum.
15.7 Tvisteløsning:
Ved eventuelle tvister må saken avgjøres på stedet mellom Kjøper og Fisker og resultatet man blir enig om må føres på Sluttseddel/ Landingsseddel. Dersom det fra Kjøpers side reklameres og fremsettes krav om prisavslag, skal eventuell avtale om prisavslag godkjennes av Laget før lossing kan fortsette. Dersom Fisker er uenig i fremsatt reklamasjon, skal han stoppe levering og varsle Laget om reklamasjonen. Dersom Fisker lar lossing fortsette etter at Kjøper har reklamert og uten at avgjørelse med hensyn til reklamasjonen er tatt, må Fisker være klar over at han, selv om han er uenig i reklamasjonen, kan risikere prisavslag.
Uenighet mellom Kjøper og Fisker med hensyn til kvalitet, sortiment eller kvantum avgjøres av representant fra offentlig myndighet eller av en annen person som er godkjent av partene. Dersom det av praktiske årsaker ikke er mulig å få en kontrollør til stedet mens Landing finner sted, skal det tas prøver av fangst som ligger til grunn for reklamasjonen i henhold til gjeldende regelverk for prøvetaking og prøver oppbevares (innfryses) og merkes for kontroll på et senere tidspunkt. Kostnader i forbindelse med avgjørelse av reklamasjonsspørsmål dekkes av partene.
Det vises ellers til egne rundskriv om behandling av reklamasjoner, kvalitet og fastsettelse av sortiment.
15.8 Tilbakehold av oppgjør:
Ved krav om prisavslag er Kjøper uberettiget til å holde tilbake hele eller deler av kjøpesummen. Etter krav fra Kjøper skal Laget holde tilbake på særskilt konto så stor del av kjøpesummen som svarer til krav om prisavslag inntil reklamasjonsspørsmålet er avgjort mellom partene. Den av partene som har krav på det deponerte beløp har krav på forsinkelsesrente utover rentene på deponeringskonto.
§ 16. OPPGJØR
16.1 Laget har oppgjørs- og avregningsfunksjon for de fangster som omsettes gjennom Laget. Alle fangstoppgjør skal skje gjennom Laget, dersom det ikke i enkelttilfeller etter søknad eller etter Særskilte omsetningsbestemmelser er gitt dispensasjon fra dette. Til kunder det unntaksvis handles med, kan Laget, i særskilte tilfeller, gi Fisker anledning til å levere fangst for egen risiko, forutsatt at slik risiko aksepteres av Fisker.
For alle fangster omsatt gjennom Laget skal Fisker og Kjøper benytte Lagets oppgjørsdokumentasjon, herunder, men ikke begrenset til faktura og avregningsdokument.
16.2 For fangster omsatt gjennom Laget i samsvar med gjeldende Forretningsregler og i henhold til Lagets Sluttseddel/Landingsseddel har Laget, betalingsansvar overfor Fisker, dersom ikke annet er bestemt av Laget. Laget er ikke ansvarlig for oppgjør for fangst omsatt i strid med Lagets bestemmelser.
16.3 Alle leveranser avregnes individuelt dersom ikke annet er bestemt. Ved oppgjør til Fisker trer Laget inn i Fiskers krav mot Kjøper (subrogasjon).
I den utstrekning krav mot Kjøper som Laget trer inn i bortfaller på grunn av rettslige innsigelser fra Kjøpers side, og/eller det viser seg at kravet ikke eksisterte eller senere har opphørt å eksistere på Fiskers hånd, skal Fisker være ansvarlig overfor Laget. Laget kan så snart - og i den utstrekning - det er klarlagt at en fordring mot kjøper ikke eksisterer, formelt omgjøre fordringsovertakelsen (subrogasjonen) etter første ledd. Laget kan ved slik omgjøring kreve tilbakebetalt fra Fisker utbetalt oppgjør av slikt krav.
16.4 Oppgjør blir sendt til den som er anført på Sluttseddel/Landingsseddel, med mindre Fisker gir annen melding.
16.5 Fisker plikter å kontrollere avregning så snart denne er mottatt og straks gjøre Laget oppmerksom på eventuelle uoverensstemmelser, enten disse går i Fiskers favør eller disfavør. Laget har rett til innen rimelig tid å korrigere eventuelle feil i avregning.
Reklamasjoner over oppgjør må skje skriftlig og være Laget i hende innen 30 dager etter at oppgjør er ekspedert fra Laget. Dersom Fisker og Kjøper etter reklamasjon enes om prisavslag uten Lagets godkjennelse vil Laget fakturere full auksjonspris for den angjeldende fangsten.
16.6 Laget kan gjøre fradrag i ethvert oppgjør til Fisker for skyldig lagsavgift, produktavgift, bøter og alle andre krav som Laget etter lov eller avtale kan innkreve, enten på egne eller andres vegne, hva enten det utestående krav refererer seg til samme eller tidligere forhold. Videre er Laget berettiget til å gjøre fradrag i ethvert oppgjør til Fisker, eventuelt kreve tilbakebetalt utbetalte beløp, for berettigede reklamasjoner eller andre forhold som kan tilbakeføres til Fisker, herunder også kostnader for representant fra offentlig myndighet eller av en annen person som er godkjent av partene i forbindelse med avgjørelse av reklamasjonsspørsmål.
Laget betinger seg på tilsvarende måte å kunne foreta opprettinger vis-à-vis Kjøper.
16.7 Laget kan med befriende virkning for seg utbetale oppgjøret helt eller delvis til tredjemann, dersom dette er i henhold til lov eller etter avtale i henhold til mottatt notifikasjon/transporterklæring.
Oppstår det tvist om prioriteten mellom flere transporter eller andre forføyninger over tilgodehavender for levert fangst, kan Laget holde beløpet tilbake inntil tvisten er løst. Laget er uten ansvar for den forsinkete utbetaling som kan bli en følge av dette.
Foretar Laget utbetaling i henhold til transportnotifikasjon til tross for at tvist foreligger som nevnt, eller det av andre grunner reises innvendinger mot transport, kan ansvar ikke under noen omstendigheter gjøres gjeldende mot Laget. Det samme gjelder for tvist angående rette oppgjørsmottaker.
16.8 Av hensyn til omsetning og avtak, eller for å bidra til å opprettholde lønnsomhet for Fiskerne, eller grupper av Fiskere, kan Laget iverksette trekk i fangstoppgjør til Fisker til dekning av fraktkostnader, med en trekksats som fastsettes pr redskapsgruppe. Likeledes kan det foretas trekk til finansiering av tilskudd til tredjepart for dennes kostnader i forbindelse med innført føringsordning.
16.9 Det er ikke tillatt for Kjøper å yte kontantforskudd for fangstoppgjør til Fisker uten etter særlig avtale med Laget i hvert enkelt tilfelle.
Etter avtale kan Laget gjennomføre motregning i fangstoppgjør av Fiskers utgifter i forbindelse med landing av fangst. Laget gjennomfører motregning av kontantforskudd og utgifter bare i den grad det kan trekkes i det aktuelle fangstoppgjør til Fisker.
Krav om motregning av kontantforskudd og utgifter i forbindelse med landing skal være fremmet overfor Laget senest 10 dager etter landing.
§ 17. BETALINGSBETINGELSER / KREDITTBESTEMMELSER
17.1 Betalingsbetingelser overfor Fisker er kontant pr. 30 dager regnet fra Leveringsdato.
17.2 Betalingsbetingelser for Kjøper etter nærmere avtale med Laget:
- Kontant pr. 30 dager regnet fra Leveringsdato
- Kontant pr. 6 dager regnet fra Leveringsdato med fratrekk av kontantrabatt etter nærmere sats
17.3 Ved betaling etter forfall belastes Kjøper Forsinkelsesrente fastsatt av Finansdepartementet.
17.4 Kjøper skal stille sikkerhet for sine kjøp gjennom laget. Laget fastsetter kjøperens kredittramme med grunnlag i sikkerheten. Følgende sikkerhet godtas:
• Bankgaranti på selvskyldnervilkår. Kjøperen dekker omkostningene.
• Kredittforsikring såfremt Laget har operativ polise. Laget belaster Kjøper forsikringspremie i hver råstoffaktura etter nærmere sats.
• Forskuddsbetaling som dokumenteres av bank før auksjonen.
• Kontantinnskudd beroende hos Laget. Rentekompensasjon til Kjøper etter nærmere sats.
Laget kan unntaksvis godta annen sikkerhet innenfor rammer fastsatt av Styret, etter særskilt avtale med den enkelte Kjøper, for eksempel sperret bankkonto som gir Laget fullverdig sikkerhet.
17.5 Manglende kredittramme kan medføre utestengelse fra kjøp gjennom Laget.
§ 18. LAGSAVGIFT
18.1 Lagsavgiften bestemmes årlig av årsmøtet. De til enhver tid gjeldende avgiftsgrunnlag og avgiftssatser vil bli kunngjort i egne rundskriv.
18.2 Styret har anledning til å bestemme andre avgifter på Fisker til dekning av spesielle kostnader i forbindelse med omsetningen.
§ 19. KONTROLL
Laget fører kontroll med at bestemmelsen i fiskesalslagslova og havressursloven, samt forskrifter fastsatt med hjemmel i disse lover, blir overholdt.
For gjennomføring av kontrollansvaret kan Laget kreve uhindret tilgang til fartøy og til Kjøperens eller mottakerens kontor, lager og produksjonsanlegg. Det samme gjelder når fangst blir overført fra eller til steng eller merd. Ved kontrollen har Laget krav på uhindret tilgang til fangstdagbok, landingsjournal, sedler og regnskap. Den eller de som omfattes av Lagets kontroll plikter å samarbeide ved kontroll. Se havressurslovens § 48.
Lagets kontrollører har taushetsplikt om drifts- eller forretningsforhold som de har fått kjennskap til i egenskap av kontrollører. Tilsvarende taushetsplikt gjelder Lagets tillitsmenn og funksjonærer som måtte motta slike opplysninger.
§ 20. BRUDD PÅ FORRETNINGSREGLENE
20.1 Ved Kjøpers brudd på Forretningsreglene eller bestemmelser gitt i medhold av disse kan Laget anmode Fiskeridirektoratet om å kalle tilbake registreringen som kjøper med hjemmel i forskrift om registrering som kjøper av fangst FOR 2010-11-26-1475.
20.2 I henhold til Lagets vedtekter § 18 kan Styret ilegge medlemsfartøyet en bot hvis det bryter Lagets vedtekter eller bestemmelser gitt i medhold av disse.
20.3 Fangst i strid med Lagets Forretningsregler, eller bestemmelser gitt i medhold av disse, kan med hjemmel i fiskesalslagslova § 21 inndras eller tilbakeholdes. Avgjørelsen vil være enkeltvedtak etter Forvaltningsloven og kan påklages.
20.4 Straff: Hvis en Fisker, Kjøper eller mottager av fangst ved å gi feilaktige opplysninger eller på annen måte urettmessig tilvender seg, eller forsøker å tilvende seg, en fordelaktigere levering enn andre, vil dette kunne medføre straffereaksjoner.
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser nedfelt i Forretningsreglene kan være straffbart i henhold til bestemmelser gitt i eller i medhold av fiskesalslagslova og/eller havressursloven. Dette gjelder også medvirkning og forsøk.
20.5 Oppdages mislighold av de gjeldende Forretningsreglene og bestemmelser for omsetning må Laget varsles snarest med angivelse av overtredelse.
§ 21. LOV OG VERNETING
21.1 Forretningsreglene med vedlegg og særskilte bestemmelser til Forretningsreglene i form av Særskilte omsetningsbestemmelser for enkelte fiskeslag, omsetningsformer eller annet, herunder rundskriv, er underlagt norsk lov.
21.2 Tvister som måtte oppstå og som ikke kan løses i minnelighet skal avgjøres av norsk domstol og verneting skal være Bergen.